Asystent Google po polsku

Asystent Google został oficjalnie dostępny w polskiej wersji. Jednocześnie startuje skierowana do przedsiębiorstw platforma Actions on Google, umożliwiająca integrację usług z Asystentem poprzez tworzenie dla niego dedykowanych akcji.

Asystent Google to inteligentna usługa rozpoznawania mowy, przeznaczona do urządzeń mobilnych i inteligentnych urządzeń domowych. Zanim polskojęzyczny Asystent zagości w produktach smart home, upłynie jeszcze trochę czasu – w pierwszej kolejności mogą używać go posiadacze smartfonów i tabletów z systemem Android oraz wybranych zestawów słuchawkowych. Asystent Google trafi też na urządzenia mobilne Apple’a, ale aby używać go w systemie iOS, trzeba będzie pobrać ze sklepu App Store aplikację Asystent Google.

Przykłady interakcji z Asystentem Google

Przykłady interakcji z Asystentem Google

Asystent Google wymaga systemu Android w wersji 5.0 lub nowszej. Aby po raz pierwszy uruchomić Asystenta Google na urządzeniu z Androidem, należy długo nacisnąć przycisk ekranu głównego. Użytkownik zobaczy kilka przykładów działań, w których może mu pomóc Asystent. Od tego momentu, aby zacząć rozmowę z osobistym Asystentem, wystarczy powiedzieć OK Google lub przytrzymać przycisk Home (dotychczas w większości urządzeń z Androidem wywoływało się w ten sposób usługę Google Now, czyli wyszukiwanie głosowe o ograniczonej funkcjonalności). Jeżeli użytkownik nie chce wypowiadać pytań na głos, może do Asystenta również napisać.

Główne zadanie Asystenta Google to wsparcie użytkownika w codziennym życiu. Wystarczy zadać mu pytanie, aby uzyskać potrzebne w danej chwili informacje.

Naturalne jest, że Asystent współpracuje przede wszystkim z innymi usługami Google’a: można za jego pomocą podyktować i wysłać e-maila z poczty Gmail, uruchomić wideo w YouTube, poprosić o wskazanie trasy dojazdu i wskazówek nawigacji w Mapach Google oraz dodać przypomnienie do Kalendarza.

Ale Asystent Google dobrze radzi sobie i innymi zapytaniami, szczególnie o informacje pogodowe: podpowie, jaka ma być prognozowana temperatura i czy lepiej zabrać ze sobą parasol. Za pomocą Asystenta można również wysłać wiadomość tekstową lub w komunikatorze Whatsapp, włączyć muzykę w Spotify, odtworzyć film w Netfliksie, zapisać listę zakupów oraz zamówić jedzenie na wynos.

Listę poleceń w języku polskim można znaleźć na stronie Google.

Asystent został też wyposażony przez Google’a w coś, co producent szumnie określa mianem polskiej osobowości. Chodzi o kontekst kulturowy – usługa rozpoznaje wybrane motywy rodzimej kultury, na przykład filmy i znane cytaty z nich, może też dostarczać różnych ciekawostek o Polsce.

Actions on Google – platforma dla firm

Polskie przedsiębiorstwa, które chciałyby, aby Asystent Google integrował się z oferowanymi przez nie usługami i aplikacjami, mogą tego dokonać za pośrednictwem platformy Actions on Google. Dostarcza ona narzędzi przydatnych w tworzeniu akcji, czyli komend głosowych, którymi mogą posługiwać się użytkownicy Asystenta do wywoływania danych usług. Pierwszymi partnerami, którzy stworzyli swoje akcje dla polskiego Asystenta, są operator telekomunikacyjny Play i wyszukiwarka połączeń lotniczych eSky.

Moda na głosowych asystentów

Pierwszym szeroko spopularyzowanym asystentem głosowym był, a raczej była, Apple Siri, która zadebiutowała w 2011 roku przy okazji jednej z premier produktowych Apple’a. W miarę upływu czasu przybywało jej konkurencji – swoje rozwiązania zaprezentowały Microsoft (Cortana), Amazon (Alexa) oraz właśnie Google. Chociaż Asystent jest najmłodszym pomocnikiem głosowym spośród tych liczących się na rynku, jest zarazem pierwszym, który dodaje do listy obsługiwanych języków polski.

Prace nad przygotowaniem polskiej wersji Asystenta trwały ponad rok i uczestniczyły w nich zespoły z wielu krajów, m.in. Polski, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. W zamkniętych, zewnętrznych testach produktu wzięło udział ponad 2000 wybranych beta testerów.