Archiwizacja poczty - luksus czy konieczność?
-
- Michał Witkowski,
- 13.01.2011
Wiele kluczowych informacji przedsiębiorstwa znajduje się wyłącznie w wiadomościach elektronicznych. Zwykle jesteśmy świadomi jak ważne dla biznesu jest niezawodne funkcjonowanie poczty elektronicznej i trudno znaleźć jest firmę, w której nie byłyby wykonywane kopie zapasowe serwera pocztowego. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że oprócz backupów, bardzo istotna jest archiwizacja poczty.
Jej podstawowym celem jest zapewnienie możliwości łatwego wyszukiwania wiadomości, niezależnie od tego, czy pochodzą sprzed kilku tygodni, czy lat, a mogą być potrzebne np. jako dowód w sprawie sądowej (warto zapamiętać termin ediscovery). O ile w języku angielskim kopie zapasowe i archiwizacja to wyraźnie różne pojęcia, o tyle w Polsce często się zdarza, że te dwa wyrazy stosuje się wymiennie. Istotną różnicą między nimi jest to, że kopie bezpieczeństwa służą jak najszybszemu przywróceniu stanu serwera (w tym poczty przedsiębiorstwa) sprzed awarii, zaś archiwizacja ma pozwolić na dostęp do pojedynczych wiadomości spełniających określone kryteria, bez konieczności odtwarzania całych baz.
Jak to działa
Najprostszą formą archiwizacji może być kopiowanie przychodzącej i wychodzącej poczty z serwera, nieco bardziej zaawansowana pozwoli na ustalenie kryteriów i zachowywanie tylko tych wiadomości, które je spełniają. Lepsze rozwiązania umożliwią przenoszenie zgodnie z polityką archiwizacji listów elektronicznych wraz z załącznikami, pozostawiając w skrzynkach użytkowników skróty (ang. stub) zawierające podstawowe dane (np. nadawca, adresat, temat, rozmiar). Ich otwarcie spowoduje przywrócenie z archiwum i zaprezentowanie oryginalnej wiadomości, a z punktu widzenia użytkownika nie będzie wiele się różnić od zwykłego otwierania wiadomości. Systemy archiwizujące pocztę wyposażane są w portal, za pomocą którego użytkownicy mogą samodzielnie wyszukiwać i wydobywać zachowane wiadomości ze swoich skrzynek oraz (jeśli otrzymają takie uprawnienia) innych użytkowników.

Archiwizacja jest wbudowaną funkcją MS Exchange, ale korzystanie z niej wymaga wykupienia specjalnych licencji CAL.