Apple ukarane przez francuski organ stojący na straży bezpieczeństwa danych

CNIL (Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés; francuski organ regulacyjny nadzorujący ochronę danych) ogłosił, że nałożył na firmę Apple sankcję w wysokości 8 milionów euro. CNIL oskarżył Apple o to, że umieszczał w App Store reklamy, nie uprzedzając wcześniej jego francuskich użytkowników o tym, jakie to może mieć dla nich konsekwencje.

Sama decyzja o nałożeniu tej kary zapadała jeszcze pod konie zeszłego roku, ale została podana do publicznej wiadomości dopiero pod koniec zeszłego tygodnia. Organ napisał w uzasadnieniu wyroku, że zarządzający reklamami system włączał domyślnie opcję, która gromadzi dane o użytkownikach sklepu posiadających urządzenia pracujące pod kontrolą systemu iOS 14.6, bez wcześniejszego uzyskania od nich na to zgody i nie informując ich w przejrzysty sposób o tym, jak taką funkcjonalność można wyłączyć.

CNIL zaznaczył jednocześnie, że kara nie jest zbyt wysoka i właściwie symboliczna ze względu na to, że Apple wykorzystywało zebrane tak dane tylko do personalizowania reklam wyświetlanych przez sklep App Store. Ważną rolę odegrał też fakt, że w przypadku późniejszych wersji systemu iOS do sytuacji takich nie dochodziło. Apple zapowiedziało od razu, że odwoła się od tej decyzji.

Zobacz również:

  • Ta inicjatywa ma ułatwić firmom zadanie wdrażania systemów AI
  • Sztuczna inteligencja od Apple wymagać może nowych procesorów
  • Francuski organ regulacyjny nakłada na Google kolejną potężną grzywnę

Jest to już druga kara finansowa nałożona w ciągu ostatniego miesiąca na Apple przez francuskie urzędy. Poprzednia, nałożona również przez tamtejszy sąd, dotyczyła wykorzystywania rynkowej pozycji do narzucania deweloperom publikującym w App Store nieuczciwych warunków współpracy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200