Android Q: na te dwa nowe rozwiązania warto zwrócić uwagę

Użytkownicy smartfonów czekają ze zniecierpliwieniem na oficjalną premierę kolejnej wersji systemu operacyjnego Android. I chociaż wersja beta systemu Android Q - bo o tym oprogramowaniu mowa - jest już dostępna od kilku miesięcy i co bardziej niecierpliwi użytkownicy mogą się zapoznać już teraz z nowymi, wprowadzonymi do niego funkcjami, to warto zwrócić uwagę na dwie, dzięki którym smartfony Android będą bardziej przyjazne użytkownikowi.

Pierwsza funkcja nosi nazwę Focus Mode (co można przetłumaczyć jako praca ze smartfonem w trybie skupienia). Google zaprezentował ją pierwszy raz w maju tego roku na firmowej konferencji deweloperów. Funkcja ta może w istotny sposób zmienić reguły postępowania dotyczącego tego, jak smartfon wchodzi w interakcję z użytkownikiem i jak się z nim komunikuje.

W zamyśle twórców tej funkcji ma ona działać tak. Za każdym razem, gdy użytkownik nie chce się rozpraszać i skoncentrować swoją uwagę tylko na konkretnej smartfonowej aplikacji, albo po prostu ma spotkanie i nie chce żeby mu przeszkadzać, będzie mógł włączyć funkcję Focus Mode.

Zobacz również:

Kliknięcie takiej ikony uruchomi dwa mechanizmy. Po pierwsze i najważniejsze, nie będziemy wtedy otrzymywać w czasie rzeczywistym żadnym powiadomień od wskazanych przez nas wcześniej aplikacji. Powiadomienia takie dotrą do nas dopiero wtedy, gdy wyłączymy Focus Mode.

Po dugie, wszystkie ikony reprezentujce takie aplikacje będą miały na głównym ekranie smartfona szary kolor przypominając nam, że zarządza nią funkcja Focus Mode.

Drugi interesujący mechanizm wprowadzony do systemu Android Q, nie wspierany przez wcześniejsze wersje tego oprogramowania, nosi bardziej frywolną nazwę: Bubble (bąbelki). Mechanizm taki prezentuje użytkownikowi aplikacje w postać ruchomych, czy może raczej rozwijanych bąbelków czy jak kto woli dymków, podobnych do tych jakie wspiera komunikator Messenger.

Mówiąc najprościej bąbelki reprezentują ważne aplikacje, z którymi użytkownik powinien mieć możliwość ciągłego komunikowania się. Klikając taki znak graficzny użytkownik dzieli ekran na dwie części. W jednym okienku pojawia się interfejs wyświetlany przez podstawową aplikację, a w drugim interfejs aplikacji skojarzonej z tym znakiem graficznym.