Analityka biznesowa się zmienia
- Piotr Waszczuk,
- IDG News Service,
- 27.12.2010, godz. 12:31
Z roku na rok systemy klasy Business Intelligence upowszechniają się w kolejnych firmach. Stopniowo zmienia się jednak ich rola w organizacji. Zmieniają się też ich możliwości. Co w tym zakresie przyniesie 2011 rok?
Tymczasem zdaniem analityków firmy Gartner popularyzacja systemów BI jako narzędzi wspierających coraz to nowsze procesy, w wielu firmach przyniesie także zmiany organizacyjne. Obecnie wiele firm korzysta z systemów zaliczanych do grona rozwiązań BI głównie w zakresie raportowania i wsparcia procesów decyzyjnych. Systemy analityki biznesowej stopniowo wkraczają jednak na coraz niższe szczeble przedsiębiorstw. "W przeszłości systemy klasy BI były wykorzystywane przede wszystkim w zakresie oceny efektywności funkcjonowania organizacji na bazie danych historycznych. Systemy Business Intelligence to historycznie również narzędzia wspierające planowanie dla stosunkowo wąskiej grupy użytkowników - kierownictwa najwyższego szczebla. Obecnie rola tego typu rozwiązań zmienia się" - mówi Patrick Meehan, analityk firmy Gartner. Według niego systemy analityczne coraz rzadziej bazują wyłącznie na analizie danych historycznych. Dzięki integracji rozwiązań BI z innymi systemami biznesowymi w procesach prognostycznych wykorzystywane są informacje dotyczące bieżącej działalności firmy. Zdaniem ekspertów systemy klasy Business Intelligence będą również znajdować zastosowanie w procesach modelowania scenariuszy rozwoju biznesu. "Analityka już dziś jest wykorzystywana do prognozowania efektywności nowych modeli biznesowych, pojawiających się szans rynkowych i nowych produktów. Wykorzystanie aplikacji BI tworzy wręcz kulturę biznesową ukierunkowaną na korzystania z szans rynkowych" - twierdzi Patrick Meehan. Według analityków takie podejście niesie za sobą również konieczność reorganizacji procesów wymiany informacji wewnątrz organizacji oraz zmiany sposobu działania na różnych szczeblach. Eksperci firmy Gartner podkreślają, że potrzebna jest m.in. koncentracja na wykorzystywaniu systemów analitycznych nie tyle jako narzędzi pozwalających na dostęp do rozbudowanych informacji dotyczących prowadzonej działalności lub otoczenia biznesowego, a jako narzędzi dostarczających odpowiedzi na konkretne pytania. To z kolei często wymaga upowszechnienia wiedzy biznesowej i systemów Business Intelligence na wszystkich szczeblach firmy oraz rozbicia silosów informacyjnych budowanych przez odmienne komórki organizacyjnej.
Zobacz również:
Czytaj też:
Teradata inwestuje w systemy marketingowe
Atos Origin i Capgemini konsolidują europejski rynek usług IT
Pierwsze urządzenia analityczne oparte na rozwiązaniach SAP już na rynku