Alcatel rozwija platformę IP

Podczas tegorocznej firmowej konferencji Alcatel Forum w Paryżu, szef Alcatela Serge Tchuruk zapewniał, że fundamenty rynku IT pozostały nienaruszone mimo doświadczenia największej recesji w historii tej branży. Jednocześnie potwierdził dalsze zaangażowanie swojej firmy w oferowanie rozwiązań potrzebnych do budowy sieci konwergentnych.

Dowodem na to była prezentowana podczas konferencji zunifikowana platforma Alcatel OmniPCX Enterprise, czyli "wszystko w jednym" (aplikacje, transmisja danych i głosu, Internet, contact center), zoptymalizowana pod kątem wdrażania systemów IP w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Jest to kolejny krok w ewolucji central Alcatel OmniPCX 4400, podkreślali przedstawiciele producenta.

Podczas konferencji paryskiej IBM i Alcatel poinformowały o zawarciu umowy dotyczącej wspólnego dostarczania rozwiązań IP oraz świadczenia usług klientom korporacyjnym z Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu (EMEA). IBM opracuje ofertę usług integracyjnych do rozwiązań Alcatela z rodziny Omni, obejmującą aplikacje i systemy do transmisji głosu i danych. Oferta jest skierowana głównie do przedsiębiorstw o dużych i wielooddziałowych biurach, w których niezbędna jest płynne przejście z tradycyjnych central PBX na nowa infrastrukturę IP, jak również do firm rozpatrujących wdrożenie telefonii IP.

Widać, że producenci bardzo przekonują do jednolitej infrastruktury i komunikacji IP. Jednakże telefonia IP w Europie dopiero raczkuje, w naszym regionie to zupełne początki, natomiast w USA ok. 10 proc. przedsiębiorstw zdecydowało się w 2002 r. na wdrożenie tego typu rozwiązań. Firma badawcza InfoTech przewiduje, że w 2006 roku ok. 50 proc firm będzie korzystać w USA z konwergentnych sieci.

Najistotniejsze nowości wprowadzone przez Alcatel w platformie OmniPCX dotyczące oprogramowania centralek IP PBX: obok Uniksa udostępniono wersje linuksowe, oprogramowanie to staje się uniwersalne, może być instalowane także na sprzęcie innych producentów, zapewniono pełną obsługę protokołu SIP (Session Initiation Protocol) oraz XML.

Te zmiany dają kilka korzyści. Dostarczając obsługę SIP, XML oraz model oprogramowania niezależnego od sprzętu, Alcatel szerzej otwiera drzwi dla 120 systemów swoich partnerów, co przyspiesza rozwój aplikacji. Pozwala także uzyskiwać lepszy współczynnik kosztów na stację. Wraz z niezależnością sprzętową aplikacje PBX mogą obecnie współdzielić przestrzeń serwerową z innymi aplikacjami. Kolejna korzyść daje rozproszona architektura - biura oddziałowe mogą współdzielić aplikacje z macierzystym biurem, co powoduje dalsze obniżanie kosztów i zwiększa niezawodność.

Alcatel zmienił również strukturę cenową: koszty użytkownika nie zależą już tylko od z góry ustalonej ceny sprzętu.

Cieszy to, że tradycyjny producent centralek PBX jest świadom, iż Voice over IP to nie przejściowa moda, i że Alcatel dostrzega dla siebie ważne miejsce w kolejnym etapie procesu konwergencji - szybkiego i dostosowanego do potrzeb użytkownika rozwoju aplikacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200