Albo rozwój, albo odejście - pracownicy walczą o nowe kompetencje

46% polskich pracowników uważa, że brak możliwości rozwoju w obecnej firmie to wystarczający powód, by szukać nowej posady. Jednocześnie ponad połowa nie czuje, by ich zwierzchnicy traktowali ich potrzeby poważnie – wynika z najnowszych badań GoodHabitz, opracowanych przez Kodilla.com.

fot. Pixabay

Niemal 13 tysięcy pracowników z Polski i innych krajów europejskich opowiedziało, w jaki sposób ocenia obecne możliwości rozwoju osobistego i swoich talentów w organizacji, w której są zatrudnieni. Analiza została przeprowadzona przez GoodHabitz w listopadzie 2022 roku i opracowana przez Kodilla.com. Wynika z niej, że aż 78% pracowników odczuwałoby większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków na obecnym stanowisku, gdyby mieli lepszy dostęp do możliwości edukacyjnych. Tak jest również w samej Polsce. Dla 67% polskich pracowników rozwój osobisty jest ważny, a 64% jest zdania, że ich pracodawca powinien inwestować w ofertę szkoleń. Poza tym 57% ankietowanych w naszym kraju zgadza się, że edukacja jest niezbędna, by doświadczać zadowolenia z pracy.

„Nie trzeba dodawać, że rozwój osobisty jest dla pracowników priorytetem. Jest także obszarem, na którym powinien skupić się pracodawca. Firmy muszą więc działać już teraz, by nie wypaść z gry” - komentuje Daniel Idźkowski, country director GoodHabitz Poland. „Z naszych badań wynika, że dla przyszłości współczesnych organizacji niezwykle ważne są kompetencje cyfrowe - potwierdza to aż 69% specjalistów HR ds. szkoleń”. Jak dodaje ekspert, w coraz bardziej technologicznym i specjalistycznym otoczeniu rośnie także rola empatii, skutecznej współpracy i komunikacji w zespołach.

Z danych GoodHabitz, które przeanalizowali eksperci Kodilla.com, dowiadujemy się, że 31% polskich pracowników chce się skupić na językach obcych i komunikacji, 29% na umiejętnościach cyfrowych, a kolejne 26% - na obsłudze Excela.

Czy takie (i inne) potrzeby rozwoju są realizowane?

Eksperci GoodHabitz informują, że 33% polskich pracowników poprosiło swoich pracodawców o stworzenie (lepszej) oferty rozwoju osobistego. Jednak 54% osób, które zgłosiły taką potrzebę w firmie, czuje, że ich prośba nie została potraktowana poważnie. „46% polskich zatrudnionych twierdzi, że brak możliwości rozwijania się jest powodem, by szukać nowego pracodawcy. To prowadzi do wniosku, że rozwój osobisty powinien być traktowany przez firmy priorytetowo. Nie możemy oczywiście ignorować informacji płynących z rynku na temat masowych zwolnień, które dotknęły również branżę IT. Ale jak komentują globalne media, rynek pracownika zostanie z nami na długo” - podkreśla Karina Chowaniak, senior marketing specialist w GoodHabitz Poland.

Badania GoodHabitz pokazują też, że 37% polskich ankietowanych pragnie zdobywać nowe umiejętności jedynie w godzinach pracy (co zbieżne jest z wynikiem europejskim, wynoszącym 36%), natomiast 12% - wyłącznie w czasie wolnym. 5% nie chce uczyć się wcale, a 46% polskich pracowników interesuje połączenie edukacji w godzinach pracy i w czasie wolnym (podobnie jak w całej Europie - 48%). Poza tym badanie pokazuje, że nauczanie online prześcignęło stacjonarne szkolenia i dziś jest numerem jeden dla 37% polskich pracowników. 21% z nich stawia na kombinację nauki zdalnej i tradycyjnej, czyli na tak zwany model mieszany.

„Niemal 2 na 3 pracowników (65%) twierdzi, że kursy online oferowane przez pracodawcę są bardzo korzystne dla ich rozwoju osobistego. Patrząc na europejską średnią (68%) możemy zauważyć, że wyniki są bardzo podobne. To dowodzi, że nauka online jest rozwiązaniem, które zostanie z nami na dłużej” - podsumowuje Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200