Aktywny Navigator

Netscape jako pierwszy udostępnił w swojej przeglądarce technologię aktywnej dystrybucji.

Netscape jako pierwszy udostępnił w swojej przeglądarce technologię aktywnej dystrybucji.

Dwa miesiące musieli czekać użytkownicy Netscape Communications, aż firma wyposaży swoją popularną przeglądarkę Navigator w narzędzie do tzw. aktywnej dystrybucji (push) - Netcaster. W ubiegłym tygodniu pojawiła się na firmowej stronie WWW najnowsza wersja przeglądarki, oznaczona symbolem 4.02, wzbogacona o nowe narzędzia i zawierająca poprawione błędy bezpieczeństwa, odkryte od czasu premiery czwartej wersji Navigatora. Microsoft, największy konkurent Netscape'a na rynku przeglądarek internetowych, nie określił jeszcze terminu udostępnienia pełnej wersji Internet Explorera 4.0, z mechanizmami aktywnej dystrybucji.

Przy wykorzystaniu Netcastera użytkownik sieci może zaprenumerować informacje z tzw. kanałów informacyjnych. Ukazują się one albo w oddzielnym oknie, albo też jako "tapeta" na monitorze komputera. Jak mówią przedstawiciele firmy Netscape, użytkownicy Navigatora 4.02 mają już dostęp do serwisów ponad 700 firm, w tym: ABCNews, CBS SportsLine, CNN Financial, Disney, Gartner Group Advisor, Fast Company, Infoseek. Netscape kieruje nowego Navigatora na rynek korporacyjny.

Kłopoty Netscape'a

Technologia wykorzystywana przez Netscape nie jest zgodna z CDF (Channel Definition Format) stosowaną przez Microsoft. Jak twierdzą analitycy z Giga Information Group, Netscape stracił już ok. 30% partnerów, którzy związali się z rywalem. Osłabieniem pozycji Netscape' a na rynku przeglądarek internetowych są ostatnio podpisane przez Microsoft porozumienia. Pierwsze z Lotus Development, który będzie rozprowadzał Internet Explorera 4.0 wraz ze swoimi aplikacjami (Lotus Notes 4.6 i SmartSuite). Drugie, chyba ważniejsze, z Apple Computer, który w kolejnych wersjach swego systemu operacyjnego będzie oferował standardowo przeglądarkę Microsoftu.

Aberdeen Group, w opublikowanym w ostatnim tygodniu raporcie, stwierdza, że Nestscape utraci niebawem dominującą pozycję na rynku przeglądarek. Wprawdzie sprzedaż Navigatora nigdy nie przynosiła firmie dużych dochodów, to jednak dzięki ogromnej popularności tej aplikacji, Netscape miał największy wpływ na rozwój rynku. Zdaniem analityków, wpływ ten jest coraz mniejszy.

Ponadto Aberdeen twierdzi, że strategia polegająca na łączenie w zintegrowane pakiety kolejnych wersji oprogramowania i oferowanie ich po konkurencyjnych cenach może obrócić się przeciw Netscape'owi. Firma już teraz często rywalizuje (np. w dziedzinie usług katalogowych) ze swoimi najbliższymi sprzymierzeńcami - Sun Microsystems, IBM i Novell. Coraz częściej mówi się, że w związku z tym Netscape wkrótce wyodrębni Navigatora z pakietu do pracy grupowej Communicator. Właśnie sprzedaż tego ostatniego wraz z przeglądarką była bezpośrednią przyczyną zerwania przez Lotusa umowy licencyjnej i zwrócenie się producenta Notes w stronę Microsoftu.

Nowy standard

Poważnym zagrożeniem dla Netscape'a jest nawiązana ostatnio współpraca Microsoftu z firmą Marimba, pionierem aktywnej dystrybucji. Firmy pracują nad stworzeniem standardu OSD (Open Software Description), który miałby ułatwić rozsyłanie oprogramowania i jego uaktualnień poprzez sieć. Stosować on będzie język XML (Extensible Markup Language), który pozwala określać specyficzne cechy oprogramowania - przez sieć dystrybuowane będą jedynie te fragmenty, które uległy zmianie, a nie cała aplikacja. Jak twierdzą przedstawiciele Microsoftu, pierwszych produktów bazujących na XML można się spodziewać jeszcze w tym roku.


TOP 200