AWS stawia na rozwiązania wykorzystujące język naturalny

Korporacja Amazon Web Services wprowadziła do aplikacji QuickSight – nową funkcję wykorzystującą zapytania formułowane w języku naturalnym, która pozwala przewidywać efekty takich działań. Dzięki niej osoby niebędące analitykami mogą planować przedsięwzięcia biznesowe.

Grafika: Jack Moreh//freerangestock

Chodzi o technologię NLP (Natural Language Processing). Premiera usługi do prowadzenia analiz biznesowych bazującej na tej technologii (o nazwie QuickSight) miała miejsce siedem lat temu. Pozwalała ona biznesmenom wizualizować dane za pomocą pulpitów nawigacyjnych, bez konieczności posiadania umiejętności technicznych programisty.

Następnie AWS wprowadził do usługi w 2020 roku funkcję QuickSight Q, która rozumiała zapytania mające postać języka naturalnego. Użytkownik mógł wtedy na dedykowanym do tego pasku wpisać w języku angielskim zapytanie, takie jak np. „show me this month’s revenues” (pokaż mi przychody osiągnięte w tym miesiącu).

Zobacz również:

  • Projektowanie zorientowane na użytkownika - Polska powyżej europejskiej średniej
  • Amazon Web Services uruchamia AWS European Sovereign Cloud
  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią

Wprowadzona obecnie do usługi nowość wykorzystuje technologię uczenia maszynowego, dzięki której użytkownik może uzyskiwać odpowiedzi na zapytania dotyczące przyszłości, które można formułować z użyciem języka naturalnego, bez konieczności konsultowania się z analitykami lub informatyki zajmującymi się przetwarzaniem danych.

Wystarczy wtedy wpisać na pasku wyrażenie „show me a forecast”, a następnie dodać do niego wskaźnik (taki jak np. „sales”), a usługa wyświetli odpowiedz mającą wizualną postać. Użytkownicy mogą też wtedy stosować filtry informujące usługę, że chcą np. zobaczyć sprzedaż w określonym regionie w określonym przedziale czasowym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200