AOL drugim iTunes?

America Online, internetowe ramie koncernu Time Warner, chce wykroić dla siebie większy kawałek rynku cyfrowej muzyki. W tym celu AOL przejął od Circuit City Stores serwis muzyczny MusicNow.

Strony nie podały finansowych szczegółów transakcji. Z nowo nabytą platformą AOL zintegruje swój dotychczasowy serwis muzyczny (świadczony w ramach partnerstwa z MusicNet Inc.), a jego 450 tys. użytkowników otrzyma zaproszenie do korzystania z MusicNow.

"Internetowa sprzedaż muzyki ma coraz większe znaczenie w naszej strategii. Stwierdziliśmy, że lepiej posiadać swoją własną platformę, niż oferować tego typu usługi jedynie w ramach afiliacji" - powiedział Nicholas Graham, rzecznik AOL.

Teraz AOL będzie miał internetowy sklep muzyczny otwarty dla wszystkich. MusicNet oferuje bowiem usługi tylko poprzez sieć partnerów - m.in. AOL, Yahoo! Music, Virgin Digital. MusicNet to platforma powstała w 2001 roku, której udziałowcami są Bertelsmann AG, EMI Music, RealNetworks, Sony Music Entertainment oraz Time Warner.

Nowy serwis AOL, tworzony na bazie MusicNow będzie oferował zakup pojedynczych plików muzycznych (po 99 centów) oraz wariant subskrypcyjny - nieograniczony streamingowy odsłuch dowolnej ilości utworów za 10 USD miesięcznie. Baza MusicNow zawiera obecnie ok. 1 mln utworów.

Według szacunków Jupiter Research w samych Stanach Zjednoczonych w tym roku internetowe sklepy sprzedadzą pliki muzyczne za ponad 550 mln USD. Dostawcy cyfrowej muzyki zarobią dodatkowe 250 mln USD na usługach subskrypcyjnych. Bezsprzecznym liderem tego rynku jest teraz Apple ze swoim iTunes. Czas pokaże czy nie dojdzie jednak do przetasowań. Na rynek wkroczy odnowiony AOL MusicNow. Otwarcie własnego internetowego sklepu z muzyką planuje Samsung. Wciąż nie ustają ponadto spekulacje o możliwym przejęciu AOL przez Microsoft lub Google.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200