AI walczy z globalnymi oszustwami online

Pandemia COVID-19 była katalizatorem rewolucji w płatnościach cyfrowych i znacząco wpłynęła na zmianę oczekiwań konsumentów. Jednocześnie nasiliły się próby oszustw. Najnowszy raport Javelin Strategy & Research we współpracy z SAS analizuje trendy w oszustwach i nadużyciach na całym świecie. Eksperci wskazują strategie, które banki, sklepy i przedsiębiorstwa mogą wykorzystać, by temu przeciwdziałać.

fot. Pixabay

W czasie izolacji konsumenci na całym świecie stali się bardziej podatni na manipulacje i dezinformację. W miarę jak przyjmowali nowe nawyki cyfrowe, narastał w nich niepokój i niepewność, co czyniło ich łatwym celem ataków. W 2023 r. zarówno gospodarka cyfrowa, jak i „globalna gospodarka oszustw” – jak to określili eksperci Javelin – pozostaną z nami na dobre i będą ewoluować równolegle.

Profesjonalni zorganizowani przestępcy działają na skalę globalną, prowadząc wiele operacji transgranicznych. Przemyt pieniędzy i towarów to element systemowej działalności przestępczej, powiązanej z niemal każdym aspektem ekosystemu finansowego - od nadużyć związanych z kartami płatniczymi po oszustwa w handlu elektronicznym, godzące w interesy tradycyjnych sklepów detalicznych i programów pożyczkowych.

Zobacz również:

  • AI w walce z przestępstwami finansowymi
  • Sztuczna inteligencja wkroczyła do aplikacji Speaking Practice
  • Sztuczna inteligencja od Apple wymagać może nowych procesorów

Wśród najważniejszych zaleceń raportu Global Digital Fraud Trends: Evaluating the Past, Present, and Future, podstawowe znaczenie ma wdrożenie silnych mechanizmów uwierzytelniania klientów w całym przedsiębiorstwie we wszystkich cyfrowych punktach dostępu oraz kompleksowego i wielokanałowego protokołu oceny zagrożeń. Skutecznym rozwiązaniem w tym obszarze jest wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Pozwala ono m.in. wykorzystać wiedzę pochodzącą z różnych źródeł danych, obejmujących tożsamość cyfrową, biometrię, dane publiczne, analizę ryzyka nadużyć finansowych i wiele innych aspektów. Dzięki temu możliwe jest szybkie i scentralizowane przeprowadzenie procesu uwierzytelniania użytkowników cyfrowych. Według autorów raportu narzędzia oparte na AI powinny stanowić podstawę każdego procesu, aby zapewnić kontrolę i bezpieczeństwo w ramach całego przedsiębiorstwa.

„Staranne wdrożenie modeli uczenia maszynowego, danych biometrycznych i kontekstowych narzędzi uzupełniających może pomóc firmom świadczącym usługi finansowe w podejmowaniu szybszych i trafniejszych decyzji. Co więcej, rozwiązania te można wdrażać we wszystkich branżach” – powiedziała Krista Tedder, szefowa działu płatności w Javelin Strategy & Research. „Rozwiązania muszą być ze sobą powiązane i powinny opierać się na wspólnych strumieniach danych, aby skutecznie zwalczać coraz bardziej wyrafinowane narzędzia i strategie stosowane przez przestępców na całym świecie”.

„Według Federalnej Komisji Handlu, tylko w 2022 roku amerykańscy konsumenci stracili 8,8 miliarda dolarów w wyniku oszustw internetowych. To zaś oznacza, że kwota ta wzrosła o ponad 30% w porównaniu do roku 2020” – zauważył Stu Bradley, starszy wiceprezes ds. nadużyć i bezpieczeństwa w SAS. „Zaufanie konsumentów do rozwijającego się globalnego ekosystemu płatności cyfrowych jest koniecznością. Bezpieczeństwo wymaga zaawansowanych technologii uwierzytelniania klientów i zapobiegania oszustwom, w tym zastosowania sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz biometrii, w celu wyprzedzenia cyberprzestępców i zapobiegania atakom we wszystkich kanałach”.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200