AI w biznesie – kiedy się sprawdza?

Nie wszystkie przedsiębiorstwa skorzystają na sztucznej inteligencji już teraz, ale jest to z pewnością jedna z najszybciej rozwijających się i obiecujących technologii. Wykorzystanie AI dla wielu organizacji to sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, ale warto pamiętać o wyzwaniach, które się z tym wiążą.

AI w biznesie – kiedy się sprawdza?

Fot. Tara Winstead, Pexels

Kiedy w 1950 r. John McCarthy, amerykański informatyk i laureat Nagrody Turinga, wymyślił termin „Artificial Intelligence” (sztuczna inteligencja, AI), nikt nie przypuszczał, że będzie ona działać oraz wyglądać tak jak obecne systemy i produkty, które garściami czerpią z dobrodziejstw AI i machine learningu. Już wtedy McCarthy mówił: „Każdy aspekt uczenia się lub jakakolwiek inna cecha inteligencji może być w zasadzie tak dokładnie opisana, że można stworzyć maszynę do jej symulacji. [W przyszłości – red.] zostanie podjęta próba znalezienia sposobu na to, aby maszyny używały języka, tworzyły abstrakcje i koncepcje, rozwiązywały problemy, które teraz są zarezerwowane dla ludzi, i poprawiały się z biegiem czasu”.

Jeśli chcemy wdrożyć AI w firmie, należy wziąć pod uwagę co najmniej kilka czynników i zależności. Okazuje się, że korzyści jest sporo i przeważają one nad wadami, czy też wyzwaniami, z jakimi przyjdzie się zmierzyć niektórym organizacjom, które zdecydują się na wsparcie sztucznej inteligencji.

Zobacz również:

  • Mój szef, algorytm
  • Sieci 5G będą lepiej wspierać technologie AI i ML
  • Czy Alexa Amazona to sukces?

AI to przede wszystkim zdolność programu do uczenia się i niejako myślenia. Jeśli dany program wykonuje coś, co wydaje się, że opiera się na inteligencji człowieka, można mówić o wykorzystaniu AI. Zastosowań jest sporo. Warto poznać najciekawsze.

AI ma coraz szersze zastosowanie

Zagrożenia związane z AI od zawsze były tematem filmów i narzędziem fabularnym dla powieściopisarzy i scenarzystów, ale świat fikcyjny rzadko oddaje technologii sprawiedliwość. Sztuczna inteligencja w praktyce jest najczęściej wykorzystywana w znacznie mniej widowiskowy sposób, a nawet jest praktycznie niezauważalna. Zwykle rozwiązania oparte na AI służą do automatyzacji zadań, usprawniania procesów biznesowych czy rekomendowania kolejnego zakupu w sklepie internetowym.

Bardzo praktyczne zastosowanie AI znajdziemy np. w firmie Relativity, w rozwiązaniu e-Discovery RelativityOne. Przy użyciu AI potrafi ono przeprowadzać różne dochodzenia w danych w bezpieczny i inteligentny sposób, pomagając przedsiębiorstwom w obsłudze prawnej. AI pozwala uzyskiwać odpowiednie informacje szybciej, znacznie skracając czas personelu potrzebny na przeglądy i analizy.

Na rynku jest też co najmniej kilka produktów wykorzystujących AI. Popularne przykłady to asystenci głosowi Amazon Alexa czy Apple Siri. To rozwiązania typowo konsumenckie, służące do wykonywania prostych zadań, m.in. wyszukiwania informacji. Z drugiej strony, mamy też bardziej zaawansowane systemy, takie jak Watson czy AlphaGo, które udowodniły, że potrafią pokonać nawet wybitnych ludzkich konkurentów. Przykładem jest sztuczna inteligencja grająca w pokera, która pokonuje pięciu profesjonalnych graczy naraz. I choć taki przykład z pewnością wzbudzi zainteresowanie mediów masowego przekazu, to w praktyce większość rozwiązań AI pracuje cicho w tle, usprawniając pracę personelu – tak jak wspomniana platforma RelativityOne.

Co więcej, działania związane z tzw. drążeniem w danych (data mining) to kluczowy przypadek użycia AI. Firmy są dziś zalewane danymi, a AI pozwala na szybką ich eksplorację. W ten sposób systemy AI pomagają firmom, rządom i innym organizacjom w podejmowaniu lepszych decyzji dotyczących wszystkiego, od strategii długoterminowej po rozwój produktu.

KOMENTARZ EKSPERCKI

GREG BALL, VP Engineering, Artificial Intelligence/Machine Learning

AI pomaga w realizacji trudnych wyzwań w zakresie prawa i compliance

Misją Relativity jest porządkowanie danych, odkrywanie prawdy i działanie na jej podstawie. W obliczu rosnącej ilości i złożoności danych, wykorzystanie AI ma kluczowe znaczenie przy realizacji tej misji na rzecz naszych klientów. Stały rozwój AI i modeli uczenia maszynowego wspiera użytkowników Relativity w najbardziej wymagających wyzwaniach z zakresu prawa i compliance, umożliwiając szybkie odnalezienie właściwych informacji – redukując czas, koszty i ryzyko na każdym etapie.

AI maksymalizuje efektywność procesu przeglądania i umożliwia pozyskanie kluczowych informacji. Możliwości takie jak klastrowanie i identyfikacja języka pozwalają naszym użytkownikom uporządkować i nadać priorytet danym w celu głębszej analizy. Narzędzia takie jak ekspansja słów kluczowych i analiza komunikacji pomagają odkryć nową terminologię i nieoczywiste osoby będące przedmiotem zainteresowania. Koncentrujemy się na przecięciu AI i interfejsu użytkownika. Obejmuje to wprowadzone w tym roku nowe funkcje, które pomagają użytkownikom łatwo prześledzić wątki konwersacji w wiadomościach e-mail, zrozumieć różne wątki w wiadomościach oraz udoskonalony interfejs, który oferuje większą przejrzystość działania modelu.

AI przyspiesza i prognozuje

W ciągu najbliższych kilku lat możemy spodziewać się coraz większego wykorzystania AI w biznesie. Będą nas otaczać urządzenia internetu rzeczy, jak również systemy AI w miejscach pracy, dbające o większą efektywność. Główną zaletą i korzyścią dla firm, które decydują się na rozwiązania AI, jest właśnie wyższa wydajność. Dane są dziś tak samo ważne dla biznesu jak kiedyś ropa naftowa. Istnieje potrzeba ich szybkiego i dokładnego przetwarzania, by uzyskiwać konkretne informacje i wnioski – często w czasie rzeczywistym.

AI doskonale radzi sobie z zadaniami powtarzalnymi i często nudnymi. Dla przykładu w bankach często spotykamy się z wieloma weryfikacjami dokumentów w celu uzyskania kredytu, co jest powtarzalnym i żmudnym zadaniem dla pracowników. Korzystając z systemu AI, bank może znacznie przyspieszyć i zautomatyzować proces weryfikacji dokumentów, co zapewni korzyści zarówno pracownikom, jak i klientom.

Świetnym zastosowaniem dla AI jest również prognozowanie. Rozwiązania oparte na AI i uczeniu maszynowym potrafią rozpoznawać wzorce oraz zależności w dużych zbiorach danych (Big Data) i na dużą skalę, a następnie wykorzystywać je do tworzenia prognoz. Warto podkreślić, że większość tego, co robi AI, dotyczy przewidywania; np. nawet Mapy Google przewidują, jaka trasa zabierze nas najszybciej do danego miejsca, a nowoczesne systemy CRM przewidują, którzy z potencjalnych klientów są najbardziej gotowi na zakup i kiedy warto się z nimi skontaktować. Prognozy AI ułatwiają życie i sprawiają, że firmy odnoszą większe sukcesy.

Mniej błędów i dostępność 24/7

Kolejne zalety zapewniane przez AI to redukcja błędów. Ludzie mogą się pomylić, zwłaszcza gdy wykonują regularnie podobne zadania i muszą w tym czasie radzić sobie z natłokiem e-maili i wiadomości od współpracowników. Wcześniej czy później dochodzi do tzw. ludzkiego błędu, jakiego AI nie popełnia. W przypadku sztucznej inteligencji wszelkie decyzje podejmowane są na podstawie wcześniej zdefiniowanych kryteriów i zebranych informacji. Algorytmy działają w określony sposób i nie dojdzie do sytuacji, że np. pomylą się w liczeniu czy wyślą dany plik do niewłaściwej osoby. Wdrożenie AI zwiększy dokładność i precyzję w organizacjach.

Ponadto systemy AI są dostępne 24/7 – mogą działać cały czas i nigdy się nie męczą. Pracownik spędzi na wykonywaniu zadań średnio 4–6 godz. dziennie, a pozostały czas przeznaczy na przerwy i sprawy organizacyjne. Pod tym względem AI jest lepsza od człowieka. Algorytmy i zautomatyzowane rozwiązania mogą nieustannie wykonywać nawet te same czynności – nie tylko nie potrzebują odpoczynku, ale też nigdy nie znudzi ich taka praca. To dlatego wiele firm wdraża u siebie systemy oparte na chatbotach z gotowymi odpowiedziami na najczęściej występujące problemy i pytania klientów. Kiedy dana osoba wyśle zapytanie, nie tylko otrzyma odpowiedź o dowolnej porze, ale też nie będzie musiał jej pisać (po raz setny) specjalista ds. obsługi klienta.

Obecnie wiele organizacji wdraża nie tylko chatboty, ale nawet cyfrowych i głosowych asystentów. Klient może więc nie tylko napisać, ale też opowiedzieć o swoim problemie czy zadać pytanie o ofertę. Skoro jesteśmy przy zaletach AI, warto wspomnieć o prognozie PwC. Badacze tej firmy twierdzą, że AI spowoduje 14-proc. wzrost globalnego PKB do 2030 r., co w sumie przyniesie 15,7 bln dol. gospodarce światowej. Wszystko za sprawą zwiększonej produktywności i konsumpcji.

Wyzwania i problemy

Sztuczna inteligencja nie jest wolna od wad i wyzwań, z jakimi muszą poradzić sobie firmy, które chcą wdrożyć rozwiązania. Pierwsza wada to brak kreatywności. Niezależnie od tego, jaki system zostanie wdrożony w organizacji i jak inteligentna będzie AI, ciągle to człowiek w zadaniach kreatywnych będzie wypadał lepiej. AI, choć może polegać na uczeniu maszynowym, w rzeczywistości będzie tak kreatywna osoba lub firma, którą ją stworzyła. Z czasem nie stanie się bardziej kreatywna, więc nie można zlecać jej zadań wymagających dużej kreatywności. Nie ma też mowy o tym, aby zlecać AI prace kreatywne, z którymi nie poradził sobie personel.

Druga wada i zarazem wyzwanie dla firm, które chcą korzystać z AI, dotyczy kwestii samych danych. Sztuczna inteligencja będzie skuteczna i zapewni wiele korzyści, jeśli firma będzie dysponować dużą ilością danych. Ponadto danych musi być nie tylko dużo, ale muszą być również odpowiednio wysokiej jakości (muszą być „czyste”). Czasami przy wdrożeniu sztucznej inteligencji w firmie konieczne staje się odpowiednie oczyszczanie i przerabianie baz danych, aby system AI faktycznie mógł zacząć wykorzystywać zbiory. Wówczas w niektórych przypadkach okazuje się, że proces przygotowywania danych jest zbyt czasochłonny i kosztowny, więc firma rezygnuje z AI.

Czy AI odbierze ludziom pracę?

Z dokumentu LogicMonitor „Evolution of IT Research Report”, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 500 menedżerów i dyrektorów IT z firm działających globalnie, wynika, że sztuczna inteligencja zostanie z nami na dobre. Aż 88% ankietowanych stwierdziło, że automatyzacja jest już rozwijana i wdrażana w ich firmach, a 94% spodziewa się, że nacisk na wdrażanie automatyzacji opartej na AI wzrośnie w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednocześnie od lat pojawia się obawa o to, że AI odbierze nam pracę.

Odpowiedź pojawia się w innym raporcie, „The Future of Jobs Report 2020", przygotowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne. Autorzy przekonują, że sztuczna inteligencja pozbawi pracy aż 85 mln ludzi na całym świecie, i to do roku 2025. Jednocześnie jednak AI stworzy nowe miejsca pracy i będzie ich więcej, bo 97 mln. W ujęciu makro można więc powiedzieć, że AI bardziej poprawi świat, niż mu zaszkodzi.

Wraz z zapotrzebowaniem na dane pojawia się koszt wdrożenia. Zdarza się, że zakup systemu AI okazuje się inwestycją, która zacznie zwracać się dopiero po jakimś czasie. Zwykle to rok lub dwa lata, czyli horyzont czasowy nie jest zbyt długi, niemniej trzeba mieć świadomość, że wdrożenie AI niekoniecznie będzie oznaczać natychmiastowe zyski. Dużo zależy też od tego, czy decydujemy się na gotowe rozwiązanie, czy zamówimy stworzenie systemu dopasowanego indywidualnie do naszych wymagań. Wówczas koszt będzie wyższy i dłużej też poczekamy na zwrot z inwestycji.

Konieczność w obecnych czasach

Obecnie wdrażanie AI, mimo wyzwań, jakie się z tym wiążą, często okazuje się konieczne, jeśli chce się budować przewagę konkurencyjną. W Polsce brakuje ok. 80 tys. specjalistów IT, a na świecie te braki są jeszcze większe. To oznacza, że niektóre zadania musi przejąć AI, ponieważ w przeciwnym razie wiele przedsiębiorstw nie będzie w stanie podtrzymać dynamicznego rozwoju.

Często mówi się, że AI jest w stanie wyręczyć nas w nudnych, powtarzalnych i rutynowych zadaniach. Obecnie właśnie taką użyteczność AI doceni większość organizacji. Jeśli więc rozwijamy firmę, która może skorzystać na wdrożeniu AI, decyzja o nim powinna sprowadzać się nie do pytania: „czy warto?”, ale: „kiedy zaczynamy?”.

AI to większa produktywność i wartość biznesowa

Gartner prognozuje, że w samym 2021 r. rozwiązania wykorzystujące AI wygenerują 2,9 bln dol. wartości biznesowej i 6,2 mln godz. produktywności pracowników (chodzi tu o czas, jaki zaoszczędzimy dzięki AI) na całym świecie.

Oto najważniejsze zalety AI według analityków Gartnera:

• Przyspiesza wzrost przychodów.

• Tworzy spersonalizowane doświadczenia konsumenckie na dużą skalę.

• Obniża koszty.

• Generuje większe ROI w kampaniach reklamowych.

• Uzyskuje więcej praktycznych informacji z danych marketingowych.

• Przewiduje potrzeby i zachowania konsumentów z większą dokładnością.

• Skraca czas spędzany na powtarzalnych zadaniach opartych na danych.

• Skraca cykl sprzedaży.

• Odblokowuje większą wartość technologii marketingowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200