Miliony widzów telewizji interaktywnej

Popularność IPTV (Internet Protocol Television), według analityków Gartnera, będzie dynamicznie wzrastać w najbliższych latach. Już w przyszłym roku liczba użytkowników nowych usług telewizyjnych zwiększy się dwukrotnie, a w 2010 r. sięgnie 48,8 mln.

Jak twierdzą specjaliści firmy analitycznej operatorzy telekomunikacyjni będą dążyć do łączenia przyszłych usług telewizji interaktywnej ze znanymi obecnie systemami typu Pay TV (treści płatne). IPTV ma także zostać włączona do oferty istniejących obecnie sieci kablowych i satelitarnych. Dzięki synergii usług światowe przychody z rynku telewizji interaktywnej wzrosną z przewidywanych w tym roku 872 mln USD do 13,2 mld USD w 2010 r.

Nowa oferta IPTV ma między innymi pomóc operatorom w utrzymaniu klientów i zwiększeniu uzyskiwanych przychodów, które będą niwelować coraz większe straty odnotowywane na polu tradycyjnych usług głosowych. Według analityków Gartnera dostawcy mediów muszą traktować inwestycje w telewizję interaktywną, jako strategię długofalową i nie oczekiwać natychmiastowych korzyści. Definicja IPTV określa bowiem zbiór usług, nastawionych na dostosowanie przekazu do potrzeb klienta, które mogą (choć nie muszą) stać się mniej lub bardziej popularne i generować tym samym trudne do przewidzenia zyski. Dzięki dłuższej perspektywie operatorzy będą mogli doinwestować najbardziej obiecującą ofertą.

Miliony widzów telewizji interaktywnej

Użytkownicy IPTV w latach 2004-2010 (mln)

Analitycy zwracają także uwagę na fakt, że pomimo optymistycznych sygnałów dotyczących zainteresowania użytkowników usługami IPTV (szczególnie w takich krajach, jak Francja, Włochy, Hong Kong), rynek ten jest ciągle w początkowej fazie rozwoju. Niektórzy operatorzy, inwestując w telewizję interaktywną, próbują dostosować swoją ofertę do rosnącej konkurencji ze strony dostawców sieci kablowych (triple play) czy operatorów satelitarnych. Sytuację taką można zauważyć już w Ameryce Północnej, w Azji natomiast zbyt szybkie wdrażanie IPTV przez operatorów telekomunikacyjnych jest ograniczone prawnie.

Zainteresowanie telewizją interaktywną wśród dostawców usług przekłada się bezpośrednio na wzrost liczby użytkowników. Według Gartnera pod koniec tego roku będzie ich na świecie 6,4 mln. Już w przyszłym roku liczba ta ma ulec podwojeniu (13,3 mln). Prognozy mówią zaś, że do 2010 r. z IPTV będzie korzystało 48,8 mln klientów. Dynamiczny przyrost użytkowników może jednak zostać zahamowany, ponieważ z czasem większość usług związanych z IPTV będzie miało charakter komercyjny, a jak zaznacza Andrew Chetham (wiceprezes działu telekomunikacyjnych usług konsumenckich Gartnera) cena odgrywa zasadniczą rolę w popularyzowaniu telewizji interaktywnej. Obecnie największą grupę odbiorców IPTV stanowią gospodarstwa domowe, w których usługa ta jest oferowana jest jako dodatek do innej oferty (szerokopasmowy dostęp do Internetu, telefonia). Wówczas sumaryczna cena abonamentowa jest stosunkowo atrakcyjna - jeśli operatorzy podniosą opłaty za pojedynczą usługę i zrezygnują z promocji, to przewidywania analityków mogą ulec zmianie.

Znaczący wzrost liczby użytkowników IPTV notowany jest w Ameryce Północnej. Jak prognozują eksperci firmy analitycznej będzie się ona podwajać każdego roku do 2010 r. Duże zainteresowanie nowymi usługami widoczne jest również w regionie Azji-Pacyfiku. Jednak obecnie najwięcej amatorów telewizji interaktywnej znajduje się w Europie (1,6 mln). Liderem pozostaje tu Francja - pod koniec br. niemal połowa użytkowników IPTV będzie pochodziła z tego kraju.

Jak podkreślają autorzy opracowania w wielu krajach (np. Korea Południowa, Japonia, Chiny) przeszkodą w szerszej implementacji telewizji interaktywnej są kwestie legislacyjne (odpowiednie ustawy o mediach i usługach telekomunikacyjnych).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200