Action do końca roku na giełdzie

"W drugiej połowie kwietnia złożyliśmy prospekt emisyjny do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd" - ogłosił Piotr Bieliński, prezes i największy udziałowiec Action SA. Na razie nie chciał jednak ujawnić na co spółka przeznaczy środki z publicznej emisji. Bliższe szczegóły zostaną podane po zakończeniu niezbędnych procedur prowadzonych przez KPWiG.

Według danych prezentowanych przez kierownictwo Action, grupa, w której skład wchodzą poza Action S.A. spółki California Computer, Action Ukraina, A.PL (dawne Action Kraków). Prologic, Actina oraz SFK to obecnie drugi gracz to rynku dystrybucyjnego w Polsce. Według danych przytaczanych przez Action, firma posiada ok. 17 %-owy udział w rynku. Wyprzedza ją jedynie ABC Data (19%). Na dalszych pozycjach znajdują się Tech Data (14%), Incom Group (12%), AB (10%), Pronox Technology (5%) oraz Techmex (3%).

Przychody Grupy Action w roku obrachunkowym (rozpoczyna się 1 sierpnia) 2004/2005 wyniosły 1,3 mld zł. To nieco mniej niż w roku 2003/2004, kiedy wyniosły 1,38 mld zł. Przyczyn zahamowania wzrostu sprzedaży spółka upatruje we wdrażaniu nowego systemu informatycznego oraz przeniesienia do nowego magazynu centralnego, co angażowało spore zasoby i mogło powodować pewne "poślizgi" logistyczne. Wybuodwany w Zamieniu pod Warszawą nowoczesny magazyn o powierzchni 6 tys. metrów kwadratowych kosztował spółkę ponad 30 mln zł.

Wyniki pierwszego półrocza 2005/2006 (czyli druga połowa ubiegłego roku) pozwoliły jednak firmie ogłosić optymistyczne prognozy. W porównaniu do pierwszego półrocza 2004/2005 przychody wzrosły o 14,2 %. Firma osiągneła także zysk netto (11,39 mln zł) w porównaniu do straty w pierwszym półroczu 2004/2005 (1,63 mln zł).

Firma zaprezentowała strategię na najbliższe lata. Przede wszystkim zamierza promować sprzęt komputerowy produkowany pod własnymi markami (Actina, Active Jet, Active Power, ACT Cables). Ich sprzedaż to obecnie ok. 10% całości przychodów grupy. Kierownictwo chciałoby, żeby najpóźniej do 2010 ich sprzedaż stanowiła 15% całości. Zwiększanie ich udziału jest istotnie, ponieważ pozwalają osiągać wyższe marże w porównaniu do innych produktów.

Coraz większe znaczenie zyskiwać ma także eksport. Głównie na Ukrainę. Obecnie stanowi 10% przychodów. Produkty na rynku ukraińskim oferuje spółka Action Ukraina utworzona z lokalnym partnerem. Współpracuje ona z siecią 9 sklepów średniej wielkości Krez oraz trzema supermarketami Szok. W przyszłości Action nie wyklucza ekspansji na kolejne rynki. W tym kontekście wymieniane są Słowacja, Czechy, Łotwa i Litwa.

Piotr Bieliński zapowiedział również stworzenie wielobranżowego portalu detalicznego a.pl. Poza produktami oferowanymi przez Grupę Action znaleźć się w nim ma także oferta wybranych detalistów internetowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200