RIM będzie liderem
- Andrzej Maciejewski,
- 17.02.2005, godz. 15:51
Wartość światowego rynku PDA w 2004 roku wzrosła o 16,7 proc. do 4,3 mld USD. Dostawy wzrosły o 6,6 proc. do 12,2 mln sztuk - donosi Gartner. Bohaterem roku jest Research in Motion (RIM), który notuje ogromna popularność urządzeń Blackberry. Cieszą się one dużym powodzeniem na rynku korporacyjnym.
Roczne przychody Hewlett-Packard ze sprzedaży PDA sięgnęły 1,13 mld USD - o 14,6 proc. więcej niż rok temu. Tym samym producent po 2004 roku kontroluje 26,1 proc. rynku i zajmuje pierwsze miejsce. Za nim znalazły się PalmOne (0,83 mld USD - spadek o 9,4 proc.) oraz Research in Motion, którego przychody sięgnęły 0,8 mld USD, co oznacza wzrost o 236,6 proc. Dalej uplasowały się Symbol (0,25 mld USD) oraz Dell (0,21 mld USD).
Kluczem do sukcesu RIM okazało się zdobycie w szybkim tempie klientów wśród operatorów telekomunikacyjnych i powiększanie zasięgu geograficznego. Blisko 20 proc. sprzedaży RIM w IV kw. przypadło na Europę. Producent ten jest zdaniem Gartnera idealnym kandydatem do objęcia w 2005 pozycji lidera zarówno pod względem ilości jak i wartości sprzedanego sprzętu.
Zdaniem IDC, w całym roku 2004 dostawy PDA spadły o 13 proc. i sięgnęły 9,2 mln sztuk. Tak mało urządzeń trafiło na rynek w 1999 r. Liczba dostaw spada trzeci rok z rzędu. Zestawienia firmy analitycznej nie uwzględniają jednak wyników RIM.
Najpopularniejszym systemem operacyjnym dla urządzeń PDA w 2004 był Windows CE 43 proc., wobec 37,7 proc. rok wcześniej. Konkurencyjny Palm OS w minionym roku zanotował spadek do 36,3 proc. z 50 proc. w 2003 r.