7 złotych zasad obecności na Facebooku

Facebook i inne portale społecznościowe są naturalnym środowiskiem dla organizacji angażujących ludzi w swoją działalność. Sprzyjają firmom, których produkty wzbudzają entuzjazm użytkowników i stają się elementem kreowania własnego wizerunku, statusu, przynależności do określonej grupy społecznej. Oto jak to zrobić.

1. Szanuj fana swego...

... możesz mieć znacznie gorszego. Nie pisz na swojej tablicy "chcemy, aby tutaj Fani wymieniali się dobrą energią, a nie zmuszali nas do rozpatrywania pojedynczych reklamacji" ani "Źle rozumujesz. W sprawie swojej reklamacji możesz zgłosić się do naszego customer service". Nie przechwalaj się, nie traktuj swoich fanów z wyższością i nonszalancją i nie ograniczaj się do komentowania wyłącznie pozytywnych wpisów, ignorując wszystkie negatywne. Każdy z Twoich fanów dał Ci kredyt zaufania i wyraził swoją sympatię dla Twojej marki, klikając "lubię to". Każdy z nich może włączyć się w agresywną nagonkę na Twoją markę, gdy sprowokujesz taką reakcję społeczności swoją arogancją.

2. Pisz o rzeczach zabawnych, ważnych i interesujących - dla fanów.

"Firmy działające na Facebooku powinny zrozumieć, że to nie jest serwis dla nich, ale dla użytkowników, a ci nie chcą czytać notatek prasowych skopiowanych z korporacyjnej strony" - mówi Marta Szczepańska odpowiedzialna za media społecznościowe w agencji K2. Stwórz (i realizuj!) plan budowania zawartości swojej strony fanowskiej, określający treści, formaty i częstotliwość pojawiania się nowych postów na tablicy. Postuj regularnie i nie zniechęcaj się początkowym brakiem odzewu. Daj swoim użytkownikom coś, czego nie znajdą nigdzie indziej: wideo nagrane "za kulisami" firmy, podgląd reklamy, która dopiero za kilka dni pojawi się oficjalnie, wywiad z projektantem najciekawszych produktów, kupon promocyjny przeznaczony wyłącznie dla fanów, zaproszenie na organizowane przez firmę wydarzenie.

3. Podtrzymuj konwersację

Postaraj się zaangażować odbiorców w życie swojej strony. Im częściej komentują i klikają "lubię to", tym częściej i w bardziej widoczny sposób wzmianki o Twojej marce pojawiają się na ich tablicach. Obserwuj, które posty prowokują najwięcej komentarzy i staraj się zamieszczać więcej im podobnych. Zaglądaj regularnie na stronę ze statystykami i ucz się na błędach. Komentuj wszystkie nowe komentarze (również te nieprzychylne!), bierz udział w dyskusji, ale nie narzucaj się innym dyskutującym. Szybko reaguj na prośby o pomoc i bądź przygotowany na to, by być wartościowym źródłem informacji dla swoich fanów. Pozwól publikować użytkownikom swoje posty na Twojej tablicy i ustaw filtry tak, by domyślnie posty Twoje i Twoich fanów pojawiały się na tablicy w jednym widoku.

4. Zorganizuj konkurs

Z badań wynika, że głównym powodem, dla którego amerykańscy internauci zostają fanami jakiejś strony jest chęć otrzymania rabatu, wzięcia udziału w promocji lub otrzymania nagrody. Wzięcie udziału w konkursie powinno być łatwe, a nagroda pożądana. Ale uważaj! Masz szansę szybko pozyskać nowe rzesze fanów, ale jeśli internauci poczują, że zasady są niejasne, niespójne, niejednoznaczne i niesprawiedliwe, bardzo szybko znajdziesz się pod ostrzałem i wyjdziesz na całej akcji znacznie gorzej, niż gdybyś nic nie robił. Upewnij się, że podałeś datę i miejsce opublikowania rozstrzygnięcia konkursu, natychmiast rozwiewaj na tablicy wszystkie wątpliwości, odpowiadaj na wszystkie (wszystkie!) pytania, które pojawiają się na tablicy, zadbaj o to, by regulamin konkursu był dostępny przynajmniej do czasu jego rozstrzygnięcia. A przede wszystkim: nie ignoruj zdenerwowanych fanów!

5. Powiąż swój produkt z innym

Jeśli Twój produkt jest wyjątkowo mało seksowny i nośny, podłącz się pod jakiś inny produkt, który wzbudza zainteresowanie czy wręcz entuzjazm społeczności. Może mógłbyś zrobić aplikację na iPhone’a związaną z Twoim produktem i poinformować o tym na Facebooku? Może mógłbyś zbudować pozytywne skojarzenia ze swoim produktem sponsorując młodych badaczy, podróżników, sportowców (i poinformować o tym na Facebooku czy innym serwisie społecznościowym)?

6. Wykorzystaj możliwości kształtowania profilu

Nowi, potencjalni fani nie muszą, a wręcz nie powinni lądować od razu na Twojej tablicy (dobre wrażenie możesz zrobić tylko raz, a nad zawartością tablicy masz ograniczoną kontrolę - może właśnie przeżywasz jakiś kryzys w dialogu ze społecznością?). Znacznie lepiej, gdy wylądują na odpowiednio spreparowanej zakładce powitalnej, przy czym miejsce ich lądowania może zależeć od tego, skąd przychodzą. Wykorzystaj szansę stworzenia aplikacji z grami i quizzami, które można wszyć w szablon Twojego profilu. Zależnie od tego, czym się zajmujesz, możesz stworzyć zakładki pomocy, konkursu czy gry, oddzielną zakładkę z wydarzeniami czy galerię zdjęć. Użytkownicy Facebooka chcą się dobrze bawić - wyjdź im naprzeciw.

7. Nie zapomnij, że tu chodzi o efekt biznesowy...

... choć nie jesteśmy pewni, jak go osiągnąć. Powodzenia!

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200