520 mln USD dla Epic Games grzywny za naruszenie praw graczy w Fortnite

Regulatorzy wymierzyli Epic Games dwie grzywny w łącznej wysokości 520 mln dolarów za nielegalne zbieranie danych dzieci oraz mechanizm „nieświadomych zakupów” w grze. Firma musi zwrócić pieniądze milionom klientów. Poszkodowanych może być 37 mln osób.

Andrea Piacquadio/ Pexels

Nawet ci, którzy nie grają w gry komputerowe, słyszeli o grze Fortnite – np. za sprawą organizowanych w niej koncertów sławnych artystów czy słowa „Bambik”, które weszło w tym roku do języka potocznego. Twórcy niezwykle popularnej gry Fortnite odpowiedzą za uchybienia dotyczące systemu płatności i naruszenie prywatności graczy. Amerykański regulator zarządził studiu Epic Games karę ponad pół miliarda dolarów. Wysokość grzywny jest wynikiem ugody, jaką Epic wypracował z Federalną Komisją Handlu (FTC) Stanów Zjednoczonych. Według amerykańskiej administracji, przez całe lata zakup waluty premium w Fortnite (aby wydawać ją podczas gry) był zbyt proste nawet dla nieletnich. Gra nakłaniała dzieci do nieustannych zakupów, a jednocześnie wymagała podłączenia na stałe kart kredytowych. Oczywiście, konta należały do rodziców dzieci. Nie mogli oni jednak zablokować opcji zakupów w grze. Tym samym, wiele osób traciło ogromne kwoty, nawet o tym nie wiedząc. Amerykańskie organy regulacyjne uznały takie praktyki za niezgodne z prawem. FTC zasądziło od Epic Games kwotę 245 mln dolarów w ramach zadośćuczynienia za te, jak określono, „nieświadome zakupy”. Warunkiem otrzymania go jest jednak zgłoszenie się przez poszkodowanych do programu zwrotów. Wyznaczono ramy czasowe – okres od stycznia 2017 r. do września 2022 roku w przypadku nieświadomych zakupów dorosłch graczy i okres od stycznia 2017 do listopada 2018 r. w przypadku rodziców dzieci grających w Fortnite. FTC ocenia, że liczba poszkodowanych może sięgnąć 37 mln osób.

Federalna Komisja Handlu wymierzyła Epic Games drugą grzywnę w wysokości 275 mln dolarów za naruszenie prywatności. Komisja stwierdziła, że dane osobowe graczy w Fortnite poniżej 13 roku życia zbierano w nieuprawniony sposób oraz bez poinformowania o tym ich rodziców, w dodatku Epic Games nie zapytało nikogo o zgodę.

Zobacz również:

  • Rosja użyła technologii rozpoznawania twarzy. Chce wiedzieć, kto był na pogrzebie Nawalnego
  • Polski UODO rozpatruje skargę dotyczącą działania bota ChatGPT

Zasądzona grzywna jest największą jednostkową karą przyznaną przez FTC za złamanie przepisów weryfikowanych przez Komisję.

Dlaczego Epic Games zgodziło się na tak kosztowną ugodę? Uniknęła tym sądu, a więc pod względem prawnym nie udowodniono jej winy. To ważne zwłaszcza w USA, gdzie działa prawo precedensu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200