Parlament Europejski chce rozbić Google’a na mniejsze firmy
- 24.11.2014, godz. 16:05
Grupa europosłów pracuje nad wnioskiem, który ma doprowadzić do podziału Google’a. Jedna z firm zajmowałaby się wyszukiwarką, a pozostałe usługami komercyjnymi.
Wniosek popierają dwa największe ugrupowania parlamentu: Europejska Partia Ludowa oraz socjaliści. Według ustaleń brytyjskiego dziennika lobbuje za nim także kilku niemieckich polityków.
Rzeczniczka Google’a nie odpowiedziała na prośbę o komentarz w tej sprawie.
Wniosek to kolejny z europejskich problemów Google’a. Unia od czterech lat prowadzi przeciwko tej firmie postępowanie antytrustowe. Poprzedni unijny komisarz odpowiedzialny za sprawy konkurencji Joaquin Almunia miał już w lutym przedstawić warunki porozumienia, ale po wnioskach europejskich wydawców zdecydował się rozszerzyć listę żądań w tej sprawie i na razie nie doczekała się ona finału. We wrześniu doszło do wznowienia postępowania. Wtedy też pojawiła się zapowiedź, że przeciwko Google’owi może zostać otwarte osobne postępowanie, dotyczące systemu Android.
Wniosek w sprawie podziału Google’a popiera amerykańska organizacja broniąca praw konsumentów Consumer Watchdog. Sama złożyła już raz w 2010 roku wniosek w tej sprawie do amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości.
W czwartkowym głosowaniu w europejskim parlamencie, liczbą głosów 394 do 174 przyjęta została rezolucja nawołująca do wprowadzenia prawa nakazującego oddzielenie biznesu związanego z internetowymi wyszukiwarkami od innych usług komercyjnych.
W rezolucji nie wymieniono nazwy firmy Google, ale w wypadku wyszukiwarek ma ona dominującą w Europie pozycję z 90-procentowym udziałem i jest oczywiste, iż uchwała jest w nią właśnie wymierzona.
Przyjęta rezolucja nie ma bezpośrednich implikacji prawnych i nie jest wiążąca dla innych unijnych instytucji. Jest ona adresowana przede wszystkim do organów antymonopolowych i prawników zajmujących się sprawami ochroną konkurencji na europejskim rynku.
Głównym argumentem uzasadniającym jej przyjęcie była właśnie chęć zapewnienia uczciwej konkurencji w segmencie wyszukiwarek internetowych i zapewnienia, że nie będą one wykorzystywane do uzyskania przewagi w innych segmentach rynku.