Mariaż superkomputera Watson z mobilnymi aplikacjami

Okazuje się, że zbudowany przez IBM superkomputer Watson (ten sam, który wygrał swego czasu teleturniej "Jeopardy") może również świadczyć swe usługi mobilnym aplikacjom, zapewniając im dostęp do swoich zasobów i mocy obliczeniowej Firma ogłosiła bowiem w lutym tego roku konkurs na opracowanie aplikacji mobilnej korzystającej z usług superkomputera Watson, który dobiegł właśnie końca.

Jak wiadomo, charakterystyczną cechą superkomputera Watson jest to, że wspiera on technologię znaną pod nazwą „cognitive computing”. To specyficzny sposób przetwarzania danych (przetwarzanie poznawcze), dzięki któremu komputer funkcjonuje i zachowuje się tak, jak ludzi mózg (np. nabiera z czasem coraz większej wiedzy). IBM pomyślał, że dobrze by było zaprojektować aplikacje mobilne, które wykorzystują tę unikalną cechę superkomputera Watson, jaką jest poznawcze przetwarzanie danych. Stąd pomysł konkursu.

Konkurs IBM Watson Mobile Developer Challenge dobiegł właśnie końca i po trzech rundach eliminacyjnych na placu boju ostały się trzy zwycięskie aplikacje, A oto one.

Zobacz również:

  • Zainfekowany smartfon - przedstawiamy najpopularniejsze objawy
  • Trwają prace nad komputerami symulującymi działanie ludzkiego mózgu
Mariaż superkomputera Watson z mobilnymi aplikacjami

Superkomputer Watson

Pierwsza nosi nazwę GenieMD i wykorzystuje zdolności superkomputera Watson do diagnozowania stanu zdrowia człowieka. Tandem GenieMD i superkomputer Watson zadaje pacjentowi szereg pytań. Po otrzymaniu odpowiedzi są one najpierw przez mobilną aplikację w odpowiedni sposób porządkowane i następnie wysyłane do superkomputera Watson, który analizuje je i stawia diagnozę, co pacjentowi dolega.

Sama mobilna aplikacja GenieMD istniała już wcześniej. Był to program iOS, który został odpowiednio zmodyfikowany, tak aby mógł współpracować z superkomputerem Watson.

Druga nagrodzona aplikacja powinna zainteresować szkoły i placówki edukacyjne. Nosi ona bowiem nazwę Fang (Friendly Anthropomorphic Networked Genome) i może znaleźć zastosowanie w edukacji. Aplikacja została napisana przez informatyków z firmy Majestyk. Rozwiązanie wspiera wiele technologii z obszaru AI (Artificial intelligence; sztuczna inteligencja) i nadaje się wyjątkowo dobrze do edukowania dzieci o młodzieży.

Można powiedzieć, że Fang „rośnie” razem z młody człowiekiem, którego edukuje, gdyż nabywa z czasem coraz więcej wiedzy i wchodzi podczas interakcji z edukowaną osobą na coraz wyższe poziomy. Aplikację można zainstalować na tablecie i smartfonie. Edukowana osoba uruchamia taką aplikację i od tego momentu zaczyna uczyć się kolejnych rzeczy, w czym pomaga jej superkomputer Watson.

Trzecia nagrodzona aplikacja nosi nazwę Red Ant i służy do bardziej przyziemnych celów – szkoli pracowników zajmujących się handlem detalicznym. Uczy ich – wykorzystując do tego celu specjalne moduły API zainstalowane na superkomputerze Watson - jak obsługiwać klientów, jak poznawać ich preferencje i przyzwyczajenia.

Przyglądając się aplikacjom zaliczonym do szerokiego finału (a było ich 25) można zauważyć, że prym wiodą aplikacje zajmujące się szeroko pojętym zdrowiem człowieka (8 aplikacji). Być może właśnie w tym obszarze superkomputer Watson będzie miał w przyszłości największe pole do popisu. Na razie trudno przewidzieć, czy IBM pójdzie za ciosem i wprowadzi do oferty komercyjne usługi typu WaaS (Watson-as-a-Service). Być może doczekamy się w niedalekiej przyszłości i tego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200