Producent BlackBerry chce walczyć o rynek biznesowy

Nowy dyrektor generalny koncernu Research In Motion zapowiada szereg strategicznych zmian dotyczących m.in. modelu biznesowego spółki. Najważniejsza z nich zakłada powrót do planów koncentracji oferty na rynku biznesowym. Zapowiadane są także poważne zmiany w strukturach kierowniczych firmy.

Od stycznia br. spółką kieruje Thorsten Heins, który wcześniej piastował stanowisko dyrektora ds. operacyjnych. Według początkowych zapowiedzi strategia biznesowa kanadyjskiego koncernu miała pozostać niezmieniona także pod nowym kierownictwem. Koncern miał koncentrować się przede wszystkim na rynku konsumenckim. Obecnie Thorsten Heins zapowiada jednak szereg inicjatyw zmierzających do odzyskania spadających udziałów terminali BlackBerry na rynku rozwiązań korporacyjnych.

"Zbyt długo nie docenialiśmy znaczenia zjawiska konsumeryzacji korporacyjnych środowisk informatycznych. W efekcie zanotowaliśmy istotny spadek sprzedaży w segmencie biznesowym" - przyznaje Thorsten Heins. Kontynuowane będą jednak prace nad środowiskiem operacyjnym BlackBerry 10. Thorsten Heins zapowiada jednak, że nowa platforma będzie skierowana zarówno do odbiorców prywatnych, jak i użytkowników korporacyjnych. Pierwszy terminal oparty na nowym środowisku operacyjnym ma zadebiutować na rynku jeszcze w tym roku. Prototyp urządzenia ma trafić do deweloperów w maju br. Nadal prowadzone będą też dotychczasowe prace nad rozwojem telefonów bazujących na starszej wersji platformy - BlackBerry 7. Plany dotyczące rozwoju oferty urządzeń mobilnych zakładają jednak, że firma Research In Motion będzie koncentrować się przede wszystkim na najbardziej zaawansowanych urządzeniach. Władze spółki nie wykluczają również nawiązania strategicznej współpracy w zakresie rozwoju sprzętu i oprogramowania dla terminali BlackBerry. Możliwe również, że kanadyjski koncern zdecyduje się na sprzedaż praw do wykorzystywania oprogramowania zbudowanego pod kątem terminali BlackBerry innym producentom urządzeń mobilnych. Ograniczona zostanie natomiast działalność kanadyjskiego koncernu w zakresie usług dodatkowych. "Rozważamy różne drogi do ograniczenia wybranych usług oraz integracji oferty w tym segmencie" - zapowiada dyrektor generalny firmy Research In Motion. Według niego w kontekście usług dodanych kanadyjski koncern będzie koncentrował się przede wszystkim na rozwoju usług zbudowanych wokół oprogramowania BlackBerry Messenger.

Zobacz również:

  • BlackBerry dzięki cyberbezpieczeństu z zyskiem po Q1 2023

Przedstawiciele kanadyjskiego koncernu ujawnili również szereg zmian w strukturach kierowniczych spółki. Poinformowano m.in., że z firmy ostatecznie odejdzie Jim Balsillie, który przez dekadę kierował spółką wspólnie z jej twórcą. Mike Lazaridis obecnie pełni obowiązki wiceprezesa rady nadzorczej firmy Research In Motion. Po 13 latach ze stanowiska wiceprezesa RIM odpowiedzialnego za technologię ustąpi również David Yach. Z firmy odejdzie także Jim Rowan, dyrektor ds. operacyjnych.

Zdaniem ekspertów zmiany mają na celu zwiększenie rentowności spółki. W ostatnim kwartale - trwającego do końca lutego - roku finansowego, obroty kanadyjskiego koncernu wyniosły 4,2 mld USD i były o jedną czwartą niższe niż przed rokiem. Były to jednak wyniki zdecydowanie niższe od wcześniejszych prognoz. Ostatnie trzy miesiące roku obrachunkowego koncern Research In Motion zamknął stratą w wysokości 125 mln USD. Przedstawiciele kanadyjskiego koncernu poinformowali, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy minionego roku finansowego sprzedano ok. 11,1 mln terminali BlackBerry, o 21 proc. mniej niż w poprzednim kwartale. Trzykrotnie wzrosła natomiast sprzedaż tabletów BlackBerry PlayBook. W okresie od grudnia 2011, do lutego 2012 roku na rynek trafiło 0,5 mln takich urządzeń. Łączna sprzedaż tabletów, wprowadzonych na rynek w kwietniu zeszłego roku, przekroczyła 1,3 mln sztuk. W skali minionego roku finansowego przychody kanadyjskiego koncernu wzrosły o jedną trzecią i osiągnęły poziom 19,9 mld USD. Aż 70 proc. przychodów kanadyjskiego koncernu pochodzi z działalności na rynkach: Stanów Zjednoczonych, Kanady i Wielkiej Brytanii.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200