W 2014 roku zamiast komputerów osobistych osobiste chmury?

Analitycy Gertnera prognozują, że już za dwa lata tradycyjne komputery osobiste przestaną pełnić swoją dotychczasową rolę. Wszystkie dane cyfrowe, pliki, dokumenty, materiały multimedialne będą przechowywane w chmurach obliczeniowych, a urządzenia takie jak laptopy, smartfony czy tablety będą tylko jednym ze sposobów dotarcia do pożądanych treści.

Dla wielu osób komputery osobiste są podstawowymi narzędziami pozwalającymi korzystać z zalet cyfrowego świata. Za ich pomocą można łączyć się z internetem, siecią firmową, tworzyć dokumenty, kontaktować się ze znajomymi lub klientami oraz przechowywać znaczne ilości danych.

Według specjalistów firmy Gartner, takie postrzeganie komputera PC już teraz ulega zmianom, a w roku 2014 stanie się ono wręcz przestarzałe. Nowe rozdanie będzie należało do osobistych chmur obliczeniowych, które staną się centralnym magazynem wszelkich informacji cyfrowych, powiązanych ściśle z użytkownikiem. Komputery osobiste będą wówczas wyłącznie jednym ze sposobów dotarcia do treści znajdujących się w chmurach obliczeniowych.

Zobacz również:

  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI
  • Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24

Dla zwykłych użytkowników prognozowane zmiany będą znacznym ułatwieniem (m.in. szybszy i swobodniejszy dostęp do danych, lepsze wykorzystanie możliwości sprzętowych urządzeń). Korporacje zaś, wraz z całym segmentem biznesowym, już teraz powinny zacząć myśleć nad tym, w jaki sposób dostarczać aplikacje i usługi przyszłym klientom.

"Główne tendencje na rynku wyraźnie wskazują na odchodzenie od modelu, w którym centralne miejsce zajmują komputery osobiste. Użytkownicy chcą korzystać również z innych urządzeń, takich jak smartfony czy tablety." - przekonuje Steve Kleynhans, wiceprezes ds. badań w firmie Gartner. "Elementem łączącym wszystkie te narzędzia będą usługi w chmurze (cloud computing), których rozwój właśnie obserwujemy." - dodaje Kleynhans.

Analityk Gartnera studzi jednocześnie zapędy entuzjastów końca ery PC. Nic takiego nie nastąpi w najbliższym czasie. Zmienią się przede wszystkim wymagania konsumentów i sposób, w jaki wykorzystują oni szeroko pojętą elektronikę użytkową, zarówno w domu, jak i w pracy.

Polecamy IBM ogłasza koniec ery komputerów PC

Specjaliści wyróżnili pięć trendów, które ich zdaniem mają największy wpływ na obraz rynku IT i jego najbliższą przyszłość:

Konsumeryzacja - to dopiero początek

Zwiększający się wpływ użytkowników na kierunki rozwoju branży IT obserwowany jest przez analityków przynajmniej od kilku lat. Mylą się jednak ci, którzy uważają, że konsumeryzacja w obszarze nowych technologii osiągnęła już swoje apogeum. Poważne zmiany mają dopiero nadejść.

Według ekspertów współcześni odbiorcy produktów IT dysponują dużą wiedzą o technologiach i mają wiele różnych oczekiwań wobec dostawców. Dynamiczny rozwój portali i sieci społecznościowych spowodował ponadto, że dysponują oni realną siłą, mogącą wymusić na producencie konkretne rozwiązania.

Polecamy Urządzenia mobilne, konsumeryzacja i BYOD

Użytkownicy stali się bardziej innowacyjni, a dostępność nowoczesnych urządzeń elektronicznych przyczyniła się do tego, że coraz większa grupa konsumentów może korzystać z tych samych rozwiązań.

Wirtualizacja - inna, lepsza rzeczywistość

Dzięki mechanizmom wirtualizacji firmy mogą szybciej reagować na zmieniającą się rzeczywistość i w niemal dowolny sposób kształtować środowisko pracy. W pewnym stopniu wirtualizacja uwolniła aplikacje od ścisłego powiązania z konkretnym urządzeniem, systemem operacyjnym czy nawet procesorem.

Technologie wirtualizacji zasobów w naturalny sposób odpowiadają wymaganiom nadchodzącej, chmurowej ery komputeryzacji - czasu, w którym nawet urządzenia o relatywnie niskiej mocy obliczeniowej będą mogły w pełni korzystać ze wszystkich zasobów użytkownika.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200