System ERP ma być przede wszystkim elastyczny

Głównym czynnikiem decydującym o wyborze systemu klasy ERP w polskich firmach są obecnie możliwości dopasowania oprogramowania do indywidualnego przebiegu procesów biznesowych. Istotne znaczenie mają również zaszyte w systemie rozwiązania analityczno-raportujące oraz łatwość obsługi oprogramowania.

Czytaj też:
W badaniu przeprowadzonym przez firmę Comarch wzięli udział przedstawiciele stu średniej i dużej wielkości firm, które nie korzystają z oprogramowania ERP krakowskiego producenta. Z rozwiązania klasy ERP korzysta ok. 60 proc. analizowanych firm. Według autorów badania polscy przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi faktu, iż wykorzystywany w firmie system informatyczny jest jednym z głównych czynników wpływających na wyniki biznesowe. Z przeprowadzonego badania wynika również, że przedstawiciele średnich i dużych firm poszukują przede wszystkim rozwiązań prostych w obsłudze i elastycznych. Oczekiwania w zakresie obsługi systemu koncentrują się przede wszystkim na kwestiach związanych z intuicyjnością interfejsu oprogramowania i stopniem jego dostosowania do umiejętności osób o stosunkowo niskim poziomie wiedzy technicznej. Tymczasem tylko 39 proc. ankietowanych uważa, że działające w ich firmach systemy klasy ERP są intuicyjne w obsłudze. Przedstawiciele 58 proc. analizowanych firm wskazywali m.in. na problemy z przygotowaniem nowych pracowników do samodzielnego korzystania z wdrożonego systemu ERP. Według autorów badania przedsiębiorcy często nie są świadomi niedostatków użytkowanego oprogramowania oraz możliwości nowoczesnych systemów klasy ERP. Tylko w 28 proc. analizowanych firm funkcjonuje oprogramowanie pozwalające na pełną automatyzację procesów biznesowych.

Aż 67 proc. ankietowanych uważa, że głównym argumentem przemawiającym za zakupem konkretnego rozwiązania jest możliwość łatwego dopasowania jego możliwości do potrzeb firmy. W co piątej firmie (19 proc.) decydujące byłyby kwestie finansowe. Tylko w 9 proc. przypadków głównym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie konkretnego systemu byłyby kwestie merytoryczne oraz standardowo zaimplementowane w systemie rozwiązania biznesowe. W jednej na 20 firm o wyborze konkretnego systemu zaważyłyby zaś branżowe doświadczenia producenta oprogramowania.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Jednocześnie badania przeprowadzone przez firmę Comarch pozwalają sądzić, że wśród polskich przedsiębiorców rośnie świadomość korzyści jakie daje zastosowanie informacji gromadzonych za pośrednictwem oprogramowania klasy ERP w procesach decyzyjnych. Niemal dwie trzecie ankietowanych (64 proc.) za najpotrzebniejsze funkcje dodatkowe uznało m.in. mechanizmy z zakresu analityki i raportowania. Trzykrotnie mniejszym zainteresowaniem (21 proc.) wśród funkcjonalności usprawniających działalność biznesową cieszą się natomiast funkcje wspierające zarządzanie relacjami z klientami. Co dziesiąty ankietowany za funkcje najbardziej usprawniające pracę uznał rozwiązania pozwalające na wykorzystanie możliwości oprogramowania klasy ERP za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Tylko 5 proc. ankietowanych za takie rozwiązania uznało funkcje bezpośrednio wspierające działalność handlową w Internecie.

Badania przeprowadzone na polskim rynku pokazują również, że w wielu firmach niewykorzystana pozostaje istotna część wdrożonych - i opłaconych - wcześniej funkcji. Niemal w połowie (47 proc.) analizowanych firm wykorzystywana jest tylko część funkcji wdrożonego systemu. Tylko w co czwartej firmie (22 proc.) zastosowanie znajdują wszystkie lub zdecydowana większość funkcjonalności oprogramowania. Warto wspomnieć, że wyniki badania firmy Comarch w dużej mierze pokrywają się w tym zakresie z wcześniejszymi analizami firmy Accenture. Z opublikowanych dwa lata temu analiz tej firmy wynikało bowiem, że zdecydowana większość firm nie wykorzystuje więcej niż dwóch na trzy funkcjonalności posiadanego systemu ERP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200