Small Business Server 2011 Essentials i Standard - w biurze i w chmurze
- Józef Muszyński,
- IDG News Service,
- 12.04.2011, godz. 08:35
W wersji Standard wszystkie usługi będą na naszym serwerze, w drugiej (Essentials) po pocztę i pracę grupową sięgać będziemy w chmury. Czy te dwie różne oferty zostaną połączone w jedną?
SBS 2011 Standard oparty na Windows Server 2008 R2, jest przeznaczony dla przedsiębiorstw, w których maksymalna liczba użytkowników bądź urządzeń nie przekracza 75. Do administrowania tym systemem potrzebna jest podstawowa wiedza o Active Directory, DNS, IIS, DHCP i współdzieleniu plików. Dodatkowe aplikacje serwerowe obejmują: Exchange 2010 SP1, SharePoint Foundation 2010 i Windows Software Update Services. Cena SBS 2011 Standard to ok. 1000 USD i 72 USD za każdą licencję dostępu klienckiego (CAL).
Zobacz również:
- Nearby Sharing od Google - wygodny sposób na przesyłanie plików
- Były programista Microsoftu: wydajność Windows 11 jest "komicznie zła" nawet na potężnym PC
SBS 2011 Essentials (nazwa kodowa Aurora) jest przeznaczony dla biur i małego biznesu, i obsłuży maks. 25 użytkowników. Również jego podstawą jest Windows Server 2008 R2, ale cięższe aplikacje serwerowe nie są w tej wersji instalowane na serwerze. Są (a właściwie będą - ta wersja jeszcze nie jest dostępna na rynku)one dostępne w postaci Office 365 - usług świadczonych w chmurze łączących hosting usług poczty elektronicznej (Exchange), współpracy (SharePoint) czy CRM. Ten wariant SBS nie wymaga wykupienia licencji CAL. W zarządzaniu SBS 2011 Essentials pomaga duża liczba kreatorów, które znacznie upraszczają administrowanie systemem.
Do obu wersji przewidziano specjalny dodatek (Premium Add-On), na który składa się pełna wersja serwera SQL, pozwalająca na obsługę bardziej wymagających aplikacji biznesowych (m.in. analizy, raporty). W ramach dodatku otrzymamy licencję na Windows Server 2008 R2 oraz SQL 2008 R2 for Small Business oraz Hyper-V (same wersje Standard i Essentials pakietu SBS 2011 są pozbawione możliwości wirtualizacji).