Z iPada korzysta 80% korporacji z listy Fortune 100

Od czasu wprowadzenia na rynek tabletów wiele uwagi zajmuje dyskusja na temat wykorzystania ich w środowisku biznesowym. Oprócz oceny cech czysto użytkowych, uwagę zwracano przede wszystkim na bezpieczeństwo, zarówno samego urządzenia, jak i realizowanych połączeń sieciowych. Według ekspertów, wraz z pojawieniem się 4. wersji systemu operacyjnego obsługującego iPady, idea korporacyjnego tabletu stała się faktem.

Najnowsze dane dotyczące wykorzystania tabletów Apple’a w dużych firmach przedstawił Peter Oppenheimer, dyrektor finansowy tego producenta. Jak twierdzi, obecnie ponad 80% korporacji z listy Fortune 100 wdraża programy mające na celu przystosowanie iPadów do ułatwienia wykonywania codziennych obowiązków przez pracowników. Jeszcze we wrześniu ub.r. odsetek ten oscylował wokół 65%.

Choć słowa Oppenheimera, bezpośrednio zaangażowanego w rozwój produktów Apple’a, mogą budzić wątpliwości u bardziej sceptycznych obserwatorów rynku, to według Andrew Jaquitha, dyrektora technicznego Perimeter E-Security i byłego analityka w spółce Frost & Sullivan, większa akceptacja iPadów przez korporacje jest zauważalna. Jaquith wiąże ten fakt z udostępnieniem przez Apple’a najnowszej wersji iOS-u (4.x) i znacznym usprawnieniem funkcji mających wpływ na bezpieczeństwo danych.

Zobacz również:

  • Majowa konferencja Apple może być ważniejsza niż oczekujemy
  • Usługa WhatsApp uruchamiana na urządzeniach iOS będzie bardziej bezpieczna

Jedną z nich jest szyfrowanie informacji przetwarzanych przez aplikacje zainstalowane na tablecie. "Mechanizm kodowania jest wspierany sprzętowo, więc wszelkie operacje wykonywane są bardzo szybko." - przekonuje Jaquith. Kolejnym plusem jest łatwiejsze niż dotychczas dostosowywanie iPada do polityk bezpieczeństwa istniejących w konkretnej korporacji. Wśród przydatnych funkcji wymieniane są: zabezpieczenie użycia tabletu przez niepożądane osoby (hasła), automatyczne kasowanie firmowych danych po kilku próbach nieudanego zalogowania się, blokada możliwości instalowania przez pracownika nieautoryzowanych aplikacji. Andrew Jaquith zwraca również uwagę na łatwiejszą niż w rozwiązaniach konkurencji (np. BlackBerry) konfigurację elementów związanych z bezpieczeństwem informacji.

Eksperci zajmujący się na co dzień problematyką zabezpieczenia sieci korporacyjnych opracowali pięć zasad, które ich zdaniem powinny być wzięte pod uwagę przed podjęciem decyzji o zakupie iPadów na potrzeby biznesowe.

1. Szyfrowanie danych - należy sprawdzić, czy w odpowiedni sposób kodowane są informacje, zarówno te przechowywane w tablecie, jak i nieustannie przesyłane przez aplikacje. Wykorzystanie mechanizmów SSL w iPadach wydaje się być wystarczającym sposobem zabezpieczenia danych.

2. Począwszy od czwartej wersji iOS, iPady są dostosowane do centralnego zarządzania przez firmowe działy IT. Korporacje mogą w relatywnie prosty sposób wdrażać polityki bezpieczeństwa, blokować skradzione tablety czy zdalnie instalować aplikacje. Według Briana Reeda, eksperta spółki BoxTone (systemy bezpieczeństwa w urządzeniach mobilnych), wprowadzenie mechanizmów umożliwiających centralne zarządzanie to ważny krok ku szerszemu wykorzystaniu iPadów w biznesie. Jest to istotna zmiana w stosunku do sytuacji sprzed roku.

3. Ciekawą funkcją najnowszych tabletów Apple’a jest możliwość elastycznego zarządzania danymi składowanymi w pamięci urządzenia. Jako, że iPady są popularne przede wszystkim w sektorze konsumenckim, to ważne staje się wydzielenie obszarów przeznaczonych na dane firmowe oraz prywatne. Jedną z opcji dostępnych dla administratorów jest kasowanie najbardziej wrażliwych danych po opuszczeniu przez pracownika siedziby firmy (po przybyciu do pracy, informacje są ponownie udostępniane).

4. Pożądane jest również skonfigurowanie klienta poczty elektronicznej używanej w urządzeniu z firmowym serwerem, który zapewnia większe bezpieczeństwo, ma zaimplementowane filtry antyspamowe i automatycznie archiwizuje wiadomości.

5. Autoryzacja pracowników chcących uzyskać dostęp do firmowych komputerów często przebiega w kilku etapach (cyfrowe certyfikaty, hasła jednorazowe, czytnik kart itp.). W przypadku urządzeń mobilnych często jedynym sposobem rozpoznania użytkownika jest poprawne wprowadzenie nazwy konta i hasła. Jak twierdzi Jeff Kalwerisky, dyrektor ds. bezpieczeństwa informatycznego w firmie Alpha Software, dla wielu zastosowań korporacyjnych takie rozwiązanie może być niewystarczające. W iPadach można jednak zastosować bardziej zaawansowane sposoby autoryzacji (hasła jednorazowe RSA/VeriSign lub przesyłanie potwierdzeń na telefony komórkowe pracowników).

Według specjalistów rynku, 2011 rok może przynieść odpowiedź na pytanie, czy użycie tabletów w biznesie stanie się standardem, czy jedynie atrakcyjnym dodatkiem dla kadry zarządzającej.

Czytaj też:

Czy tablety przydadzą się w biznesie?

Technologie także dla małego biznesu

Mobilne gadżety w sieci firmowej

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200