Windows traci udziały w rynku

Stale rosnący popyt na smartfony i tablety znajduje powoli odbicie na rynku systemów operacyjnych. Według danych Net Applications, obejmujących zarówno OS-y na komputery stacjonarne, jak i urządzenia mobilne, udział najpopularniejszego MS Windows spadł w ciągu roku o trzy punkty procentowe. Choć trudno jednak mówić o końcu hegemonii "okienek" (ok. 90% udziałów), to analitycy jednoznacznie wskazują na zwiększanie konkurencyjności w segmencie systemów operacyjnych.

Badania, przeprowadzone przez specjalistów Net Applications, dotyczą zarówno systemów operacyjnych dedykowanych komputerom (desktopy, laptopy, netbooki), jak i urządzeniom mobilnym (smartfony, tablety). Zebrano dane z ponad 40 tys. witryn sieciowych, a żeby dodatkowo zwiększyć próbę w raporcie końcowym zamieszczono jedynie analizy pochodzące od unikalnych użytkowników (pojedyncze numery IP).

Statystyki Net Applications pokazują, iż udziały MS Windows w globalnym rynku systemów operacyjnych spadły z 93,74% (luty 2009 r.) do 90,29% w grudniu ub. r. "Tendencja spadkowa może się utrzymać i osiągnąć w 2011 r. poziom niższy od 90%" - prognozuje Vince Vizzaccaro, wiceprezes ds. marketingu i strategii biznesowej w Net Applications.

Mimo ogromnej przewagi MS Windows w segmencie PC, koncern z Redmond traci udziały na dynamicznie rozwijającym się rynku mobilnym, co ma bezpośrednie przełożenie na całościowe postrzeganie "okienek" przez analityków. Według ich prognoz, obserwowana tendencja może osłabnąć, pod warunkiem, że Microsoft przeprowadzi udaną akcję marketingową, promującą używanie Windows Phone 7 i Windows 7 w smartfonach oraz tabletach.

Obecnie zdarza się, że najnowszy system mobilny Microsoftu nie jest nawet ujmowany w statystykach. Dane StatCounter (baza zawierająca 3 mln witryn, w odróżnieniu od Net Applications bez podziału na unikalnych użytkowników) wskazują, że rynek smartfonów zdominowany jest przez Google Android, BlackBerry, Apple iOS czy Symbiana. Zupełnie inaczej statystyki te wyglądają w przypadku systemów przeznaczonych do komputerów osobistych - Windows XP, Vista i Windows 7 dzierżą pozycję lidera (91,94%), na kolejnych, odległych miejscach znajdują się: MacOS (6,25%) i Linux (0,75%).

Dzięki zachowanemu statusowi w segmencie komputerów osobistych, Microsoft nie przewiduje spadku przychodów. Według danych IDC, popyt na komputery PC w latach 2011-2012 będzie rósł, więc zwiększą się także zyski z opłat licencyjnych. Dodatkowym czynnikiem stabilizującym pozycję MS Windows jest wbudowana przeglądarka - Internet Explorer. Według danych Net Applications, od stycznia 2009 r. do grudnia 2010 r., jej udziały spadły co prawda z 69,72% do 57,08%, jednak wciąż jest najpopularniejszą aplikacją wykorzystywaną do eksploracji internetu.

Nieco gorzej statystyki te wyglądają w przypadku badań StarCounter. Według nich, w grudniu 2010 r. z IE korzystało tylko 46,94% respondentów badania. Przeglądarkę Microsoftu goniły zaś: Firefox, Chrome i Mac Safari. Przyczyna różnic między danymi Net Applications i StarCounter może leżeć w metodologii badań.

Specjaliści podkreślają, że największy potencjał zmian ma jednak rynek mobilnych systemów operacyjnych i to jemu Microsoft (oraz inni, globalni gracze) poświęcą się w szczególności.

Czytaj też:

25 lat z Windows w obrazkach

Czy tablety przydadzą się w biznesie?

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200