Serwisy społecznościowe pomogą w wycofywaniu wadliwych produktów

Organizacja konsumencka ACCC zaproponowała, aby firmy, które muszą przeprowadzić akcję wycofania z rynku jakiegoś produktu, wykorzystywały do tego social media. Zdaniem przedstawicieli ACCC, jest to najprostsza metoda skutecznego przekazania klientom informacji o problemie i metodach jego rozwiązania.

Informowanie konsumentów o konieczności wycofania z rynku wadliwego urządzenia jest operacją dość trudną do przeprowadzenia - dla firm podstawowymi problemami są zwykle dotarcie z komunikatem do odpowiedniej grupy odbiorców oraz narażenie na szwank reputacji. Jednym ze sposobów na usprawnienie tego procesu może być pomysł zaproponowany przez australijską organizację konsumencką Australia Competition and Consumer Commission.

Przedstawiciele ACCC przytoczyli statystyki, z których wynika, że w ciągu ostatnich 23 lat na Antypodach przeprowadzono łącznie ponad 10 000 akcji wycofania jakiegoś wadliwego produktu. Problem w tym, że średnio udało się usunąć z rynku niewiele ponad 50% problematycznych urządzeń - czyli zdecydowanie zbyt mało (tym bardziej, że w wielu przypadkach usuwano produkty naprawdę zagrażające użytkownikom).

Przyczyna takiego stanu rzeczy jest oczywista - problem polegał na tym, że znaczna część użytkowników danego urządzenia nigdy nie dowiedziała się o tym, że podlega ono wymianie. ACCC tłumaczy, że opublikowanie komunikatu na stronie czy w biuletynie producenta oraz w jednej z codziennych gazet (to standardowa praktyka) to zwykle zbyt mało, by skutecznie przekazać informację klientowi.

Rozwiązaniem ma być wykorzystanie nowoczesnych mediów - czyli przede wszystkim Internetu. A dokładniej - serwisów społecznościowych. W raporcie opublikowanym przez ACCC czytamy: "Skuteczną metodą informowania klientów o wycofywaniu z rynku jakichś produktów może być wykorzystanie najróżniejszych kanałów komunikacji online - np. forów internetowych, blogów, mikroblogów, a także serwisów społecznościowych (niektórzy producenci już to robią - informując klientów za pośrednictwem np. Facebooka czy Twittera".

Organizacja zaproponowała również, by producenci umożliwili klientom wygodne wyszukiwanie informacji o wadliwych produktach i identyfikowanie konkretnych, problematycznych partii urządzeń (można to zrobić np. udostępniając na stronie WWW formularz umożliwiający sprawdzenie statusu danego urządzenia na podstawie numeru seryjnego).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200