ABC Data: porządki przed wejściem na giełdę

ABC Data Sp. z o.o. połączyła się 4 stycznia br. z ABC Data Holding SA przez przeniesienie całego majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialność na spółkę akcyjną. Jednocześnie zmieniono nazwę na ABC Data SA.

Prezesem ABC Data SA został Marek Sadowski, dotychczasowy prezes ABC Data Holding. "To ważny krok w uproszczeniu naszej struktury, który pozytywnie wpłynie na zwiększenie efektywności naszego działania. Naszym potencjalnym inwestorom będzie łatwiej poruszać się wśród informacji o firmie" - przekonuje. ABC Data złożyła prospekt emisyjny 23 grudnia 2009 r. Firma chce jeszcze w tym roku wyemitować nowe akcje, a dotychczasowi ich właściciele chcą odsprzedać część własnych. Obecnie największymi akcjonariuszami ABC Data są: Grupa MCI (w tym Tomasz Czechowicz) - 82,2%, Artur Holding (d. Actebis) - 11,2% oraz Krzysztof Musiał, założyciel ABC Data - 3,5%. MCI zainwestował w ABC Data 90 mln zł, które zapewne bez problemu odzyska po wejściu na GPW.

Celem publicznej emisji akcji jest wzmocnienie pozycji lidera w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Właśnie w naszym regionie koncentrować się będą poszukiwania potencjalnych firm do kolejnych akwizycji. Drugim celem jest poprawa procesu logistycznego m.in. przez wdrożenie nowego systemu do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Doradcami spółki w procesie upublicznienia są Bank Zachodni WBK, Dom Maklerski BZ WBK, kancelaria Weil, Gotshal & Manges oraz KPMG Audyt.

Jak podaje ABC Data, firma jest największą polską spółką IT z przychodami w 2,7 mld zł (79 miejsce w rankingu Polityka 500 - dane za rok 2008), piątą w Czechach i siódmą na Słowacji. Jak przyznaje Marek Sadowski, w roku ubiegłym ABC Data osiągnęła "nieco słabsze wyniki", na co zapewne wpływ miał kryzys na polskim rynku IT, zwłaszcza w segmencie sprzedaży sprzętu. Według IDC, po raz pierwszy w 20-letniej historii odnotował on spadek.

Firma zajmuje się dystrybucją sprzętu i komponentów IT, oprogramowania, jak również szkoleniami i usługami takimi, jak audyt sieci komputerowych. Realizacja ponad 90% zamówień ABC Data jest realizowana przez - działający już 10 lat - system InterLink. "Jeśli partner ma odpowiedni poziom kredytu kupieckiego, to zamówienie jego jest kierowane bezpośrednio do magazyniera, co ogranicza koszty działania firmy" - tłumaczy Marek Sadowski. Firma ma dwa magazyny - w Warszawie i Sosnowcu.

Struktura odbiorców ABC Data

40% to integratorzy i odbiorcy hurtowi (sub-dystrybutorzy)

33% reselerzy (sklepy i firmy komputerowe)

16,5% sklepy wielko powierzchniowe

9,5% małe firmy oferujące produkty i usługi IT

1% pozostali

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200