2012 - świetny rok Internet Explorera

W ubiegłym roku Microsoft zdołał zwiększyć swój udział w globalnym rynku przeglądarek internetowych - o 2,9%. To na pierwszy rzut oka niewiele, warto jednak zaznaczyć, że to pierwszy roczny wzrost popularności Internet Explorera od... 8 lat.

Z danych firmy Net Applications - zajmującej się m.in. monitorowaniem rynku przeglądarek - wynika, że Internet Explorer zakończył rok z udziałem w tym segmencie na poziomie 54,8%, czyli o 2,9% więcej niż w styczniu 2012 r. Microsoft zdecydowanie ma się więc z czego cieszyć - przez 8 poprzednich lat IE regularnie tracił użytkowników (bywały lata, w których spadek udziału w rynku sięgał blisko 10%).

Jeszcze na początku 2005 r. Microsoft niepodzielnie panował w świecie przeglądarek - z IE korzystało wtedy ponad 90% wszystkich internautów. Sytuację zmieniła dopiero premiera przeglądarki Mozilla Firefox, która zachwyciła użytkowników szybkością działania, bezpieczeństwem oraz praktycznie nieograniczonymi możliwościami modyfikowania (za pomocą rozszerzeń). Później pojawił się również Google Chrome - obie te przeglądarki sprawiły, że w 2010 r. odnotowano najniższy w historii odsetek użytkowników IE (na poziomie 51,9%). Teraz jednak sytuacja znów się zmieniła - MS IE zaczął znów zyskiwać użytkowników.

Zobacz również:

  • Microsoft zapowiada nową linię małych modeli językowych AI

"Można śmiało powiedzieć, że Microsoft Internet Explorer wrócił do gry - przełom nastąpił wraz z premierą IE9 i usprawnieniem obsługi HTML5, a szczególnie pojawieniem się funkcji Canvas. Internet Explorer 9 był znakomitą przeglądarką, a w IE10 pojawiło się kilka dalszych usprawnień, co pozwoliło Microsoftowi na nawiązanie równej walki z Chrome i Firefoksem" - komentuje Al Hilwa, specjalista z firmy analitycznej IDC.

Hilwa dodaje jednak, że Microsoft nie powinien się łudzić - szans na odzyskanie dawnej pozycji w tym sektorze firma już nie ma. Wynika to przede wszystkim z szybkiego popularyzowania się urządzeń mobilnych - zainstalowane na nich przeglądarki szybko zyskują udział w rynku (a Microsoft na razie nie może się pochwalić silną pozycją w segmencie mobilnym).

"Rosnąca liczba użytkowników tabletów - początkowo iPada, teraz również urządzeń z Androidem oraz serii Kindle - sprawi, że w przyszłości rynek przeglądarek internetowych będzie zdecydowanie bardziej zróżnicowany niż przez ostatnich kilku lat" - komentuje specjalista. Microsoftowi będą za to cały czas pomagały inne czynniki - przede wszystkim dominująca pozycja na rynku oprogramowania dla komputerów PC oraz ogromna popularność Internet Explorera w środowisku biznesowym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200