Sposób na e-podpis
- Andrzej Gontarz,
- 10.12.2007, godz. 15:20
Firma Adobe proponuje rozwiązanie na zwiększenie dostępności usług elektronicznej administracji.
Zdaniem przedstawicieli Adobe Polska na świecie popularne są rozwiązania bazujące na programie Acrobat. Stworzony w nim formularz elektroniczny wypełnia się on-line a następnie drukuje. Na wypełnionym formularzu generowany jest kod paskowy. Wydrukowany i podpisany odręcznie formularz z kodem można zanieść lub wysłać do urzędu. Kod służy potem do weryfikacji przesłanych drogą elektroniczną informacji.
Ta forma kontaktu z urzędem nie wymaga stosowania certyfikowanego podpisu elektronicznego. Dane wprowadzane w trakcie wypełniania zapisywane są zdalnie w zasobach urzędu (możliwa jest integracja z systemem elektronicznego obiegu dokumentów lub work flow). Wysłany przez internet formularz może już zainicjować proces załatwiania sprawy. Wydrukowany formularz z kodem paskowym można przedłożyć potem przy samym odbiorze decyzji w urzędzie. W ten sposób funkcjonuje, na przykład, system wydawania wiz w Ambasadzie Stanów Zjednoczonych w Warszawie.
Wygenerowany w programie Acrobat formularz można podpisać też certyfikowanym podpisem elektronicznym. "Każdy, więc, może wybrać właściwą dla siebie opcję." - mówi Arkadiusz Krawczyk, szef polskiego oddziału Adobe. Jego zdaniem, możliwość posłużenia się kodem paskowym daje szansę na usprawnienie kontaktów z urzędem tym, którzy nie widzą potrzeby, albo nie mają możliwości zaopatrzenia się w podpis elektroniczny. Dla urzędu są to, z kolei, korzyści w postaci braku konieczności przepisywania danych z wersji papierowej na elektroniczną.