Mac kontra PC

Mac przegrał w środowisku korporacyjnym przez brak aplikacji biznesowych.

Mac - narzędzie firm projektowych, artystów, prasy czy wydawnictw, nigdy nie kojarzył się z komputerami sieci korporacyjnej i centrami danych. Kiedy w 1984 r. wprowadzono Macintosha, Apple przedstawił koncept graficznego interfejsu użytkownika. IBM PC, który debiutował w 1981 r., wykorzystywał lepiej znany ówczesnym użytkownikom komputerów interfejs, oparty na tekście ASCII.

Premierze Maca w 1984 r. towarzyszyła reklama nawiązująca do literackiego arcydzieła "1984" George'a Orwella, w której młoda kobieta z młotem niszczyła wielki ekran z postacią "Wielkiego Brata", inspirując tłum uciśnionych ludzi do wyzwolenia się z dyktatu PC i korzystania z przyjaznych użytkownikom Maców.

Po tak mocnym wejściu ruszyła sprzedaż, ale nieoszałamiająca. Kosztującego 2500 USD Maca po 20 miesiącach od premiery sprzedano na świecie 500 tys. egzemplarzy.

Zdaniem niektórych analityków Apple obrał zły cel - Macintosh, który dostarczano z oprogramowaniem MacWrite i MacPaint, by pokazać możliwości graficznego GUI, nie przyciągnął projektantów aplikacji. W efekcie dostępne na rynku aplikacje wymagały przepisywania i z wyjątkiem kilku niezależnych dostawców oprogramowania nie doszło do powszechnego związania software'u z nowym środowiskiem.

Użytkownicy aplikacji biznesowych na próżno szukali w Macu arkusza kalkulacyjnego VisiCalc, dla którego kupowali komputery Apple II, czy bazy danych. Przez lata Macintosh zdobył dużo węższe grono specyficznych użytkowników - agencje reklamowe, specjalistów od obróbki wideo itp. - dzięki takim programom jak PageMaker, PhotoShop czy FreeHand, od początku tworzonym dla tego komputera.

Tymczasem w obozie przeciwnika IBM PC przyciągał niezależnych dostawców oprogramowania, a ci pisali dla niego aplikacje biznesowe. Jedną z pierwszych był arkusz kalkulacyjny Lotus 1-2-3, który pojawił się w 1981 r. - ta aplikacja aż przez 10 lat nie była dostępna dla użytkowników Maców.

I chociaż nadal wielkie zainteresowanie wywołują kolejne edycje Mac OS i nowe modele Maców, to Apple zaczął już rywalizować z PC na zasadach tego ostatniego - po zaadaptowaniu układów Intela i zaoferowaniu Maców, na których można uruchomić Windows. Wygląda na to, że dziś dla koncernu ważniejsze są już ipody i iphone'y.

***

Zobacz: "Najbardziej zażarte spory technologiczne"

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200