CL, Emax, MacroSoft, Ster-Projekt, Softbank - znane marki znikają z rynku

W ślad za zmianami na rynku IT pojawiają się nowe nazwy, marki, logotypy. W tyle zaś zostają stare sprawy, porażki, kłopoty, nieaktualne strategie, produkty i technologie. Dziś nie ma już Compu Rzeszów, Softbanku, Incenti, Macrosoftu. Niebawem nie będzie także ani ComputerLandu, ani Emaksu, które działać będą już razem jako Sygnity.

Połączone ComputerLand i Emax przyjmą nową markę po tym, jak Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy przegłosuje fuzję spółek. Nowa nazwa i logo zastąpi dobrze znane i wypromowane znaki handlowe.

"Zmiana nazwy to sygnał dla rynku, że zaczyna się w życiu firmy nowy etap - mówi Tomasz Jędrzejczak, Strategic & Business Development Director agencji Testardo Red Cell. Dr Ewelina Sęk z agencji Grey Worldwide Warszawa dodaje: "Rebranding czy renaming to chęć zmiany postrzegania marki czy produktu, odmłodzenie ich jeżeli firma uznała, że jest postrzegana jako przestarzała" Wprowadzenie nowej marki wiąże się także ze zmianą lub poszerzeniem gamy oferowanych produktów, zmianą skali działania na przykład ekspansją zagraniczną, dopasowaniem do zmieniającego się otoczenia czyli wymagań klientów.

Więcej o fuzji ComputerLand-Emax:

https://www.computerworld.pl/clemax/

Nowa nazwa na urodziny

W zeszłym roku Macrosoft (dziś Macrologic) obchodził 20. urodziny. "Przy okazji podsumowania dwóch dekad naszej działalności doszliśmy do wniosku, że nie jesteśmy już tylko domem software'owym" - mówi Patrycja Ptaszek-Strączyńska, członek zarządu spółki - "W 1986 roku chcieliśmy być postrzegani jako producent oprogramowania, którego w owym czasie po prostu nie było w Polsce". Obecnie prawie połowa działalności firmy to usługi doradcze i konsultingowe. Jak mówi Patrycja Ptaszek-Strączyńska, zmiana profilu miała być odzwierciedlona w nazwie. "Stara nazwa trochę zawadzała i ograniczała rynek, ponieważ nie byliśmy postrzegani jako firma wspierająca firmy w prowadzeniu biznesu".

Zmianę zainicjowali główni akcjonariusze przekonani o konieczności odświeżenia wizerunku. Początkowo Macrologic poszukiwał nazwy na własną rękę - najpierw toczył dyskusje zarząd, później ogłoszono ankietę wśród pracowników. Te próby nie przyniosły oczekiwanego rezultatu. Dlatego spółka zwróciła się do firmy Synonim, zajmującej się tworzeniem nazw. Jak się dowiedziliśmy, spółka ta pracuje nad kolejnym projektem dla firmy z polskiej branży IT. Macrologic na nową nazwę i swojego flagowego produktu Xpertis wydał około 200 tys. zł. Promocja nowego szyldu również nie pochłonęła dużych nakładów. "Naszym klientom powody zmian tłumaczyliśmy bezpośrednio" - podkreśla Patrycja Ptaszek. Zmiana na Macrlogic to także definitywny koniec pomyłek wynikających z podobieństwa nazwy MacroSoft do marki jednego z amerykańskich producentów.

Łatwiej za granicą

"W przypadku zmiany COMP Rzeszów na Asseco Poland od samego początku poszukiwaliśmy nazwy nawiązującej do nazw dwóch filarów, które w 2005 r. tworzyły Grupę Kapitałową, czyli do polskiego COMP Rzeszów i słowackiego Asset Soft. Nazwa powstała z połączenia pierwszych czterech liter w słowie Asset i pierwszych dwóch w słowie Comp" - mówi Katarzyna Drewnowska, rzecznik prasowa Asseco. Jak podkreśla, nowa nazwa jest łatwiejsza do zapamiętania i wymówienia poza granicami Polski, a zagraniczna ekspansja to ostatnio znak firmowy kierującego grupą prezesa Adama Górala.

Przeprowadzone później krajowe zakupy Asseco spowodowały, że zniknęły z rynku m.in. Softbank i Incenti. "Na pewno trudno jest rozstać się z nazwami, które funkcjonowały przez kilkanaście lat na rynku. Jednak dla spójności komunikacji, ujednolicenia przekazu zmiana nazwy w wielu przypadkach wydaje się koniecznością. Proszę pamiętać, że Asseco jest nazwą stosunkowo młodą (rejestracja nazwy w październiku 2005 roku - przyp. red.). Jest więc nazwą nieobarczoną negatywnymi skojarzeniami, czy konotacjami. Mamy ten komfort, że budujemy wizerunek marki od początku" - zaznacza Drewnowska.

Plany są różne

Połączone Infovide i Matrix.pl funkcjonują jako Infovide-Matrix. "Jesteśmy nową spółką z długą historią w branży IT, chcieliśmy tę historię podkreślić debiutując na giełdzie" - tłumaczy Justyna Forystek, odpowiedzialna za komunikację Infovide-Matrix. - "Nie wykluczamy, że budowa tożsamości firmy obejmie wykreowanie nowej marki. Jest to jednak poważna decyzja, którą chcemy rozważać z punktu widzenia wpływu na wartość firmy" - dodaje.

Kolejna trwająca fuzja w grupie Prokomu zaowocuje zejściem ze sceny Ster-Projektu. Ślad pozostanie w logo, które nie zmieni się. Łączące się ze Spinem, ABG przyjmie nazwę ABG SPIN.

CL, Emax, MacroSoft, Ster-Projekt, Softbank  - znane marki znikają z rynku
Aktualizacja: 15 marca 2007 11:56

Znamy już nazwę nowego podmiotu jaki powstał z połącznia ComputerLandu i Emaksu. Nowa grupa została nazwana Sygnity.

Czytaj także:

Komu podoba się Sygnity?

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200