Oracle kupuje Hyperiona za 3,3 mld USD

Kolejny megazakup Oracle. Spółka kupuje firmę Hyperion Solutions, specjalizującą się w aplikacjach EPM i business intelligence za 3,3 mld USD. Tym samym potwierdziły się doniesienia amerykańskiej prasy.

Dyrektor generalny Oracle Larry Ellison, podkreślił, że dzięki przejęciu spółka "wkracza na silnie rosnący rynek systemów do zarządzania wydajnością (Enterprise Performance Management - EPM, przeznaczonych do zarządzania wydajnością".

Oracle kupuje Hyperiona za 3,3 mld USD

Nieustanne zakupy Oracle

Oracle zamierza zintegrować rozwiązania przejętej firmy z własnymi narzędziami business analytics. Transakcja ma zostać zamknięta do końca kwietnia br. Jej wartość opiewa na 3,3 mld USD. Z Hyperiona korzysta wielu użytkowników SAP. Dlatego Oracle liczy, że uda mu się podebrać klientów swemu głównemu rywalowi."Transakcja z Hyperion, to ostatni krok w naszej strategii rozszerzania oferty Oracle dla użytkowników systemu SAP" - powiedział Charles Philips, prezes Oracle, cytowany w komunikacie firmy.

Zdaniem Davida Mitchella analityka Ovum, Hyperion był najlepszym kandydatem dla Oracle pod względem i produktów i kultury organizacyjnej. Mitchell uważa, że przejęcie może wywołać reakcję konkurencji, która również ruszy na zakupy dostawców BI. Po rynku krążą spekulacje, że IBM mógłby zdecydować się na przejęcie Cognosa. Hyperion do tej pory współpracował z IBM w zakresie narzędzi BI. Partnerami Big Blue są także Business Objects oraz Pentaho.

Hyperion zatrudnia obecnie około 2,5 tysiąca pracowników w 20 krajach. Jego roczne przychody w zakończonym 30 czerwca roku finansowym sięgają 765 mln USD. Spółka posiada około 12 tys. klientów. Kupno Hyperiona jest niemal 30 przejęciem Oracle od początku 2005 roku i największym od czasu zakupu PeopleSoft i Siebel Systems.

Wcześniej spekulowano, że Oracle ma zamiar kupić inną spółkę produkującą aplikacje business intelligence - Business Objects.

Dla Computerworld komentuje Tomasz Słoniewski, analityk IDC Poland

Jest to kolejne ważne przejęcie Oracle. W skali światowej na pewno spowoduje ono wzmocnienie pozycji tej firmy na rynku oprogramowania analityki biznesowej (szeroko rozumianym rynku business intelligence). Produkty Hyperiona będą zapewne włączone do istniejącej oferty Oracle w zakresie Business Intelligence i BPM (Business Performance Management). Ruch Oracle jest elementem widocznego trendu - duzi dostawcy starają się posiadać w swojej ofercie możliwie szeroką gamę funkcjonalności. W Polsce przejęcie raczej nie będzie miało rewolucyjnego wpływu na rynek, choć Oracle niewątpliwie ucieszy grupa ważnych klientów używających oprogramowania Hyperiona m.in. w bankowości, telekomunikacji czy przemyśle. Firma Solver, dotychczasowy wyłączny dystrybutor produktów Hyperiona w Polsce, zostanie prawdopodobnie partnerem Oracle w zakresie tych produktów - podobnie jak wcześniej stało się to z partnerami Peoplesoft. Tak jak w przypadku innych fuzji, które miały miejsce w przeszłości, ich wpływ na rynek tak światowy jak i lokalny, można będzie ocenić dopiero po zamknięciu transakcji i dokonaniu pełnej integracji obu organizacji, co może zająć nawet 2 lata.

Aktualizacja: 02 marca 2007 13:17

Do artykułu dodaliśmy komentarz Tomasza Słoniewskego, analityka IDC Poland

Aktualizacja: 01 marca 2007 13:38

Prasowe doniesienia potwierdziły się. Oracle kupuje Hyperiona za 3,3 mld USD w gotówce.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200