System na własną rękę

Pat z wyborem konsultanta systemu PESEL 2 obraca się przeciw branży. Piotr Piętak, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji zapowiada, że jeśli nawet zostanie wybrana taka firma, to jej rola sprowadzi się do parafowania dokumentów następnych przetargów przygotowanych przez urzędników MSWiA.

400 mln zł ma kosztować wdrożenie w Polsce projektu PL-ID, w tym biometrycznego dowodu osobistego.

"Skoro firmy nie chcą zarabiać, to powierzę większość zadań przy budowie systemu PESEL 2 zatrudnionym u nas studentom i urzędnikom" - deklaruje Piotr Piętak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Taka decyzja może szokować, ale nie jest pozbawiona racjonalności. W sierpniu 2006 r. MSWiA ogłosiło przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego na "Konsultacje w zakresie projektowania architektury systemu, asysty technicznej i usług zarządzania dla projektu PESEL 2 - przebudowa i integracja systemu rejestrów państwowych". Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyło siedem konsorcjów, po czym do dialogu zdecydowano się zaprosić pięć z tych, które uzyskały najwięcej punktów. W rezultacie rozpoczął się bój na protesty o udział w postępowaniu przetargowym pomiędzy konsorcjum S&T Services Polska Sp. z o.o a konsorcjum Ernst & Young Business Advisory Sp. z o.o. Ta walka sparaliżowała postępowanie.

Studenci w projekcie

Tym samym Piotr Piętak został zmuszony do zaprojektowania architektury biznesowej systemu siłami urzędników MSWiA. Natomiast budowę jednej z kluczowych aplikacji - Ogólnokrajowej Ewidencji Wydanych i Utraconych Dowodów Osobistych (OEWiUDO), powierzył grupie studentów i świeżo upieczonych absolwentów wyższych uczelni, zatrudnionych za unijne pieniądze w ramach gospodarstwa pomocniczego resortu spraw wewnętrznych. Jeśli więc nawet przetarg na konsultanta zostanie wreszcie rozstrzygnięty - i to raczej w zakresie koncepcji budowy kilkudziesięciu brokerów integracyjnych, najważniejszego elementu systemu PESEL 2 - to jego rola sprowadzi się przede wszystkim do parafowania ustaleń przyjętych w gronie urzędników MSWiA. Chodzi zwłaszcza o przygotowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia pod przetarg na Centralną Ewidencję Ludności i Dokumentów - Centralną Bazę Danych.

Czemu służy broker integracyjny?

Broker integracyjny stanowi centrum komunikacji wewnątrz systemu. Wszystkie komunikaty oraz wywołania usług pomiędzy pozostałymi komponentami systemu odbywają się za jego pośrednictwem. Oznacza to, że żaden z nich nie komunikuje się bezpośrednio z innym, wszystkie komunikaty i wywołania usług kieruje do brokera. Po otrzymaniu takiego komunikatu lub wywołania usługi broker decyduje, gdzie go skierować oraz dokonuje ewentualnej transformacji komunikatu lub wywołania na postać odpowiednią dla komponentu, do którego komunikat lub wywołanie powinno trafić. Zadaniem brokera integracyjnego jest również koordynacja transakcji rozproszonych pomiędzy poszczególnymi komponentami systemu. Na szczeblu centralnym broker ma umożliwić logiczne zebranie informacji ze wszystkich rejestrów centralnych i wyekstrahowanie z nich informacji, udostępnianej w portalu.

Źródło - Projekt PESEL 2, "Przebudowa i integracja systemu rejestrów państwowych" (skrócony opis na podstawie Studium Wykonalności Projektu), http://Pesel2.mswia.gov.pl.

Natomiast dwunastu firmom, które dotychczas obsługiwały obywateli w zakresie ewidencji ludności (PESEL) i aktów stanu cywilnego, zostanie powierzone dostosowanie dotychczasowego oprogramowania do wymogów komunikacji z brokerami integracyjnymi. Oficjalnie MSWiA obwieści to jeszcze w styczniu br. Jeśli zaś któraś z gmin prowadzi jeszcze akta stanu cywilnego w sposób ręczny albo chce zrezygnować z zewnętrznego oprogramowania, to będzie mogła wykorzystać Podstawową Aplikację USC (pozwalającą na zarządzanie aktami stanu cywilnego i komunikację z brokerami integracyjnymi) oraz Podstawową Aplikację Lokalnej Bazy Danych (LBD). Obie napisane siłami informatyków z MSWiA.

Według założeń projektowych PESEL 2, podstawowa Aplikacja LBD i Podstawowa Aplikacja USC będą miały ograniczony charakter funkcjonalny i będą rozwiązaniami open source. Firmy IT będą mogły dowolnie rozwijać te aplikacje poprzez budowę dodatkowych komponentów, pod warunkiem braku ingerencji w Podstawową Aplikację LBD i Podstawową Aplikację USC.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200