Słabnie popyt na telefony komórkowe

Analitycy Informa Telecoms & Media przewidują, że w 2011 r. na świecie zostanie sprzedanych 1,25 mld sztuk telefonów przenośnych. Eksperci twierdzą jednak, że bieżący rok będzie ostatnim okresem wzmożonego popytu na tego typu urządzenia. Od przyszłego roku dynamika sprzedaży telefonów komórkowych ma w znaczący sposób utracić swoje tempo.

Jeszcze kilka lat temu rynek telefonów komórkowych odnotowywał dwucyfrowe wzrosty sprzedaży każdego roku. Jak prognozują analitycy Informa Telecoms & Media w br. roku odsetek ten wyniesie 15,7 proc., ale już w 2011 r. zmniejszy się do 3 proc. Eksperci zwracają uwagę na nasycenie się rynku szczególnie w krajach rozwiniętych i brak bezpośredniej korelacji między wzrostem gospodarczym w państwach rozwijających się, a popytem na telefony przenośne. Pomimo obserwowanych tendencji sprzedaż tych urządzeń wzrośnie z 814,4 mln sztuk w 2005 r. do 1,25 mld w 2011 r.

Słabnie popyt na telefony komórkowe

Autorzy raportu przewidują również, że wskutek rosnącej konkurencji i ciągłej presji na opracowywanie nowych modeli telefonów na rynku coraz częściej będą występować konsolidacje i przejęcia spółek - szczególnie ze strony takich gigantów, jak Motorola czy Nokia. Zróżnicowanie popytu na telefony komórkowe będzie w znacznym stopniu uzależnione od regionu i stopnia zaawansowania użytkowników. Na rynkach rozwiniętych podstawowe modele urządzeń przenośnych nie znajdą wielu klientów - zainteresowanie użytkowników zwróci się przede wszystkim ku telefonom multimedialnym, wyposażonym w kamery, duże i kolorowe wyświetlacze oraz moduły do odbioru telewizji mobilnej. Według danych Informa Telecoms & Media tę ostatnią opcję w 2011 r. będzie posiadało 9,6 proc. wszystkich dostępnych na rynku telefonów. Początkowo dominować w tym względzie będą takie kraje, jak Chiny czy Korea Południowa, ale z czasem telewizja mobilna szerzej zagości również wśród klientów z USA czy Europy. Analitycy przekonują także, że w 2011 r. 81 proc. telefonów komórkowych będzie wyposażonych w kamery i aparaty fotograficzne, a 55 proc. będzie dysponowało modułami do odtwarzania dźwięku wysokiej jakości. Na rynkach wschodzących powodzeniem będą cieszyć się głównie modele najprostsze i to one przyczynią się w największym stopniu do poprawienia ogólnego wskaźnika popytu.

W latach 2002-2006 najwięcej telefonów komórkowych sprzedano w rejonie Azji-Pacyfiku (287,8 mln sztuk jedynie w 2005 r.). Biorąc pod uwagę rozległość tego terenu i wciąż niską penetrację urządzeniami mobilnymi, analitycy prognozują dalszy, wysoki wzrost zainteresowania tego typu produktami. W 2005 r. w Ameryce Północnej nabywców znalazło 120,1 mln sztuk telefonów komórkowych, co również stanowiło znaczącą liczbę. Stosunkowo niewielkie wskaźniki sprzedaży zanotowano w tym czasie w Ameryce Łacińskiej oraz na obszarze Bliskiego Wschodu i Afryki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200