10 błędów, które mogą zablokować innowacje IT

Oczekiwania dotyczące innowacji są większe niż kiedykolwiek, liderzy IT muszą zapewnić odpowiednią kulturę, umiejętności i dostosowanie do wartości biznesowej podczas realizacji nowych inicjatyw IT.

Fot. Bruno Scramgnon/Pexels

Zadłużenie technologiczne, ograniczenia budżetowe i przeciążone harmonogramy pracowników to jedne z głównych powodów, które liderzy IT wymieniają jako przyczyny niepowodzeń w zakresie innowacji.

Co więcej, tylko 54% firm ma jasną strategię innowacji, zgodnie z raportem firmy konsultingowej Protiviti z 2023 r. na temat innowacji, przy czym 41% wciąż ją opracowuje, a 5% nie ma ani strategii, ani planów jej stworzenia.

Zobacz również:

  • Biały Dom wyda zasady dotyczące sztucznej inteligencji
  • 9 cech wielkich liderów IT
  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI

50% dyrektorów zarządzających, przebadanych na potrzeby raportu z 2023 r. na temat transformacji cyfrowej firmy fintech Broadridge przyznało, że mają trudności z pogodzeniem innowacji z codziennymi zadaniami. A 83% liderów ankietowanych w ramach globalnego badania CIO 2023 przeprowadzonego przez Lenovo stwierdziło, że obawiają się, iż nie będą mieli wystarczających środków na odpowiednie inwestowanie w innowacje i transformację.

Jednocześnie, 43% respondentów badania Foundry 2023 State of the CIO postrzega rolę CIO jako coraz bardziej cyfrową i skoncentrowaną na innowacjach.

"Niemal niemożliwe jest oddzielenie strategii biznesowej od strategii technologicznej organizacji. Biorąc to pod uwagę, niezwykle ważne jest, aby CIO napędzał innowacje technologiczne w celu realizacji ogólnej strategii biznesowej" - mówi Marcus Murph, szef działu doradztwa CIO w firmie KPMG.

Gdzie zatem tkwi rozdźwięk między dążeniem do innowacji a zdolnością do ich dostarczania?

Chociaż innowacje zawsze wiążą się z ryzykiem, istnieją typowe błędy popełniane przez CIO, które zwiększają ryzyko niepowodzenia innowacji. Eksperci w tej dziedzinie wskazują na następujące 10 kwestii, które psują wysiłki na rzecz innowacji.

1. Brak powiązania innowacji z wartością biznesową

Jeśli innowacje są wprowadzane na koszt firmy, szefowie organizacji chcą wiedzieć, w jaki sposób mogą one przynieść im korzyści. W przeciwnym razie nie będą wspierać i finansować nawet obiecujących projektów.

„Wszyscy chcemy pracować nad fajnymi rzeczami, ale jeśli CIO nie mają jasnej mapy drogowej, dokąd organizacja chce zmierzać, jeśli innowacja nie jest zgodna z tymi celami strategicznymi, wówczas wyzwaniem będzie zatwierdzenie innowacji, sfinansowanie ich i posunięcie ich naprzód" - mówi Saby Waraich, CIO Clackamas Community College i prezes oddziału Society for Information Management (SIM) w Portland.

Na przykład, mówi Waraich, jeśli firma chce zostać liderem w swojej branży, a IT koncentruje się na wykorzystaniu technologii do wejścia w nową przestrzeń, to prawdopodobnie nie będzie to możliwe; firma nie będzie chciała przeznaczać zasobów na projekt poboczny, który oddala ją od jej celów, nawet jeśli pomysł jest intrygujący. Jeśli jednak dział IT opracuje nowy produkt lub usługę, która pomoże firmie utrzymać obecnych klientów i przyciągnąć nowych, zespół wykonawczy będzie znacznie bardziej skłonny poprzeć ten projekt.

2. Brak szerszej perspektywy

Wielu liderów IT nie dostrzega również kwestii zewnętrznych, które mogą mieć wpływ na opracowywane przez nich innowacyjne pomysły, mówi Prasad.

Na przykład innowacje związane z generatywną sztuczną inteligencją - coś, do czego dążą prawie wszystkie organizacje. Tak, technologia ta jest obiecująca dla tych, którzy potrafią wykorzystać jej potencjał. Aby jednak generatywna sztuczna inteligencja przyniosła korzyści twojej firmie, potrzebujesz nie tylko wyobraźni, ale także środowiska IT, danych i zarządzania, aby realizować swoje wielkie pomysły.

"Największą przyczyną niepowodzeń w zakresie innowacji jest niezdolność do powiązania jej z pewną wartością biznesową" - mówi Krishna Prasad, dyrektor ds. strategii i CIO w UST, firmie zajmującej się rozwiązaniami w zakresie transformacji cyfrowej.

"Widzę CIO, którzy całkiem dobrze radzą sobie z weryfikacją koncepcji i pokazywaniem [w środowisku laboratoryjnym], jak coś może działać, ale to zupełnie inna gra, jeśli chcesz wdrożyć to w środowisku produkcyjnym" - wyjaśnia. "Aby przejść do produkcji, trzeba być w stanie powiedzieć, w jaki sposób poprawia to doświadczenie, produktywność, przepływy pieniężne lub przychody. Musisz być w stanie powiązać to z czymś, co ma znaczenie".

3. Niedostosowanie innowacji do celów biznesowych

CIO muszą dostosować swoje wysiłki w zakresie innowacji do ogólnej strategii biznesowej.

"To pokazuje, że wiele wyzwań związanych z innowacjami w rzeczywistości nie dotyczy technologii; istnieją różne kwestie, które mogą się pojawić" - dodaje Prasad.

4. Brak budowania odpowiedniej kultury organizacyjnej

Badanie Protiviti wykazało, że 28% organizacji uważa swoją kulturę za barierę dla innowacji, co oznacza, że nie mają środowiska, które wspiera współpracę, ciekawość i eksplorację wymagane do osiągnięcia sukcesu.

Venu Lambu, dyrektor generalny Randstad Digital, partnera w zakresie rozwoju cyfrowego, twierdzi, że organizacje, w których pracownicy są "zbyt zestresowani, mierzeni krótkoterminowymi celami i skoncentrowani na projektach, nie zachęcają ludzi do wychodzenia myślami poza kwartał lub następne sześć miesięcy".

Innymi słowy, w takim środowisku nie ma miejsca na pomysłowość, dodając, że innowacje mogą się rozwijać tylko wtedy, gdy pracownicy mają pozwolenie na eksperymentowanie, porażki, uczenie się i próbowanie ponownie.

Aby zbudować takie miejsce pracy, Lambu radzi dyrektorom ds. informatyki, by podejmowali przemyślane kroki: organizować hackathony, wdrażać myślenie projektowe, aby umieścić problemy w centrum procesu tworzenia pomysłów, wyznaczać cele, aby zachęcić zespoły do bardziej innowacyjnego myślenia, a następnie zapewnić im zasoby, aby mogły to zrobić.

"Jeśli masz ustrukturyzowany program nauczania, przekształć go w rozwiązywanie problemów biznesowych, gdy pracownicy uczą się nowych technologii. Daj im wyzwania. To może prowadzić do genialnych pomysłów" - dodaje.

5. Nie bycie genialnym w podstawowych kwestiach

Innowacja nie może odbywać się kosztem bezbłędnego wykonywania podstawowych zadań IT, mówi Kumud Kokal, CIO w Farmers Business Network.

Pracownicy na wszystkich poziomach przedsiębiorstwa oczekują teraz, że ich technologia w pracy będzie działać tak łatwo, jak ich osobiste technologie. W rezultacie to, co stanowi bezbłędność, jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

"Wszystko, co dostarczasz, powinno być proste w użyciu i dostępne na wielu platformach. Wszystko musi być plug-and-play. Wszystko musi po prostu działać. W ten sposób buduje się zaufanie" - mówi Kokal.

Dodaje jednak, że dział IT musi również pracować na pełnych obrotach, aby jego pracownicy mogli eksperymentować. W przeciwnym razie zespół IT spędza zbyt wiele czasu na rozwiązywaniu pojawiających się problemów.

Kokal zdaje sobie sprawę z wyzwań związanych z osiągnięciem tego stanu bezbłędności i twierdzi, że nie stanie się to z dnia na dzień. CIO mogą być zmuszeni do odłożenia pracy nad innowacjami, aby skupić się najpierw na poprawie ogólnych operacji IT, modernizacji, optymalizacji i automatyzacji - ścieżce, którą Kokal sam podążał jako CIO.

Mówi jednak, że "kiedy już to wszystko [poprawa] się wydarzy, IT może rozważyć bycie bardziej innowacyjnym, a biznes zaufa, że IT może pomóc".

6. Niedocenianie potrzebnych umiejętności

Wielu CIO nie posiada umiejętności potrzebnych do wprowadzania innowacji. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ liderzy IT często mają trudności z obsadzeniem szeregowych stanowisk, nie mówiąc już o rolach skoncentrowanych na najnowocześniejszych technologiach, w których brakuje doświadczonych pracowników i które wymagają wysokich wynagrodzeń.

"Pozyskanie potrzebnych talentów może okazać się zbyt kosztowne lub terminy ich zatrudnienia są zbyt długie. Oznacza to albo opóźnienia, albo pracę z nieoptymalnymi talentami, co może wykoleić innowacje" - mówi Prasad.

Weźmy pod uwagę statystykę z badania Protiviti: 28% organizacji uważa talenty (podnoszenie kwalifikacji, utrzymanie personelu, pojemność zasobów) za jedno z trzech największych wyzwań, jeśli chodzi o ich zdolność do wprowadzania innowacji.

CIO mogą wypełnić lukę w umiejętnościach, "znajdując sposoby na wykorzystanie szerszego ekosystemu" - mówi Prasad. Widział na przykład, jak CIO z powodzeniem współpracują z instytucjami akademickimi i dostawcami, podczas gdy inni CIO są bardziej sumienni w szkoleniu swoich pracowników w zakresie umiejętności wymaganych do opracowywania i testowania wynalazków.

7. Ignorowanie małych innowacji

"Wszyscy patrzą na innowacje jak na próby stworzenia żarówki, a żarówka jest dość trudna do wymyślenia. Myślę, że sukces polega na tym, by zacząć od czegoś małego, zdobyć zaufanie organizacji, wysłuchać rzeczywistych problemów, wykorzystać innowacje do rozwiązania problemów biznesowych, a następnie budować je cegiełka po cegiełce" - mówi Antonio Taylor, wiceprezes ds. infrastruktury, usług i bezpieczeństwa w Transnetyx i przewodniczący ds. marketingu w oddziale SIM w Memphis.

I dodaje: "To wciąż innowacyjność. Możesz nie stworzyć żarówki, ale możesz wymyślić, jak zmniejszyć żarówki i przekształcić je w lampki choinkowe".

Taylor wymienia kilka zalet takiego podejścia. Po pierwsze, daje poczucie satysfakcji osobom wykonującym pracę, co z kolei zachęca i wzmacnia zespół IT - pomagając budować kulturę innowacji. Po drugie, tworzy większe zaufanie między IT a biznesem, pomagając wprowadzić IT do większej liczby pomieszczeń do rozmów z biznesem. Po trzecie, wspiera transformację.

"Coś, co nie jest zupełnie nowe, ale wciąż inne, lub coś, co jest małe, wciąż może być przełomowe i pomóc zmienić biznes" - mówi Taylor. "I dzieje się to częściej niż momenty, w których pojawia się żarówka, zupełnie nowe rzeczy, których nigdy wcześniej nie robiono. A jeśli nie są one właściwie identyfikowane jako innowacje, może to być demotywujące i szkodliwe dla przyszłych innowacji".

8. Nieodpowiednie podejście do ryzyka

CIO, którzy nie zajmują się odpowiednio ryzykiem wprowadzanym przez innowacje, prawdopodobnie poniosą porażkę - albo nie uzyskają niezbędnego poparcia, albo będą zbyt negatywnie nastawieni do ryzyka, albo być może będą zbyt lekkomyślni.

"Wiele z tych uznanych organizacji ma określone cele związane z podejmowaniem ryzyka, ale często obserwujemy podtekst, który zachęca do postawy bardziej niechętnej ryzyku. Na przykład, podejście "nie niszcz niczego, co działa". Mechanika ta może utrudniać CIO w niektórych organizacjach skuteczne wprowadzanie innowacji technologicznych. Co więcej, od CIO często oczekuje się innowacji, ale robi się to z pewnością wyników" - mówi Murph z KPMG.

"Z definicji innowacje nie są pewne. Zdarzają się błędy. Będą inwestycje, które nie przyniosą zamierzonych rezultatów. Jednak niezamierzone wyniki i błędy prawie zawsze przynoszą więcej spostrzeżeń i wniosków niż prawidłowe działanie, a te spostrzeżenia, jeśli zostaną szybko zidentyfikowane, mogą napędzać prawdziwą innowację. Dziś organizacje o ugruntowanej pozycji muszą stworzyć kulturę, która lepiej zachęca do innowacji, rozumiejąc, że jest to zasadniczo przedsięwzięcie obarczone ryzykiem" - mówi.

Aby to osiągnąć, CIO muszą współpracować ze swoimi partnerami biznesowymi w celu identyfikacji ryzyka i wdrożenia odpowiedniego poziomu kontroli.

9. Niepowstrzymywanie prób innowacji

Jako CIO armii amerykańskiej, Raj Iyer wdrożył strategię transformacji cyfrowej Amry i prowadził portfel projektów, które zwiększyły możliwości technologiczne armii.

Ale Iyer, obecnie globalny szef sektora publicznego w ServiceNow, również - być może przy mniejszym rozgłosie - wstrzymał niektóre duże projekty, ponieważ nie przynosiły one oczekiwanych rezultatów.

Mówi, że to doświadczenie udowodniło mu, że CIO muszą wiedzieć, jak zidentyfikować, kiedy projekt, niezależnie od tego, jak innowacyjny może się wydawać, musi zostać zatrzymany.

"Myślę, że CIO powinni mieć odwagę zabić program. Wiedzą, kiedy coś nie idzie dobrze i mogą czuć, że mogliby to odwrócić" - mówi Iyer. "Porażki są w porządku, ale trzeba je ponosić wcześnie. Wyciągnij wnioski i idź dalej".

10. Akceptacja samozadowolenia

Samozadowolenie może również zabijać innowacje, a eksperci twierdzą, że nawet odnoszące największe sukcesy firmy mogą ulec samozadowoleniu, które może wynikać z nadmiernej wiary w ciągły sukces, strachu przed zmianami, a może nawet zwykłej inercji.

Częściej jednak eksperci twierdzą, że samozadowolenie wynika z naturalnego pragnienia stabilnego stanu.

"Innowacje są destrukcyjne, a ludzie zmagają się z zakłóceniami i zmianami. Często można usłyszeć: "Jeśli coś nie jest zepsute, nie naprawiaj tego"" - mówi Taylor. "Wtedy IT nie ma nawet miejsca na innowacje".

Taylor twierdzi, że dyrektorzy ds. informatycznych mogą na ogół skłonić pracowników IT do przekraczania granic. "Informatycy chcą majstrować przy różnych rzeczach, zawsze szukamy następnej najlepszej rzeczy, tak po prostu jesteśmy skonstruowani" - mówi.

Wyzwaniem jest więc sprawienie, by reszta organizacji zaakceptowała takie majsterkowanie. Może to oznaczać udowodnienie, w jaki sposób nowe pomysły mogą przynieść korzyści firmie poprzez zwiększenie przychodów lub rozwój rynków, i prawdopodobnie będzie to oznaczać zdobycie wystarczającego zaufania, aby pracownicy w całej organizacji zaakceptowali zmiany, nawet jeśli nie w pełni je akceptują.

"CIO musi być na tyle odważny, by powiedzieć: "Mogę to zrealizować. Oto, co się z tym wiąże. Próbujemy zrobić to samo, co ty próbujesz osiągnąć i wszyscy razem jesteśmy partnerami" - dodaje Taylor.

Artykuł pochodzi z CIO.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200