Kariera menedżerów

W ostatnich kilku latach zawrotną karierę w środowiskach biznesu zrobiło zarządzanie. Wyraźnie daje się to zauważyć także w Polsce. Powstają szkoły, wydziały, ukazują się książki i pisma tylko tej tematyce poświęcone. Sądzę, że w Polsce mamy do czynienia z czymś, co można nazwać początkiem kariery zarządzania.

W ostatnich kilku latach zawrotną karierę w środowiskach biznesu zrobiło zarządzanie. Wyraźnie daje się to zauważyć także w Polsce. Powstają szkoły, wydziały, ukazują się książki i pisma tylko tej tematyce poświęcone. Sądzę, że w Polsce mamy do czynienia z czymś, co można nazwać początkiem kariery zarządzania.

Zarządzania ludźmi nie można się nauczyć. Jest to umiejętność w dużym stopniu wrodzona. Jeżeli więc padają przeróżne hasła wokół słowa menedżer, bardziej mają one wyzwolić określone cechy niż je wcielić. Nie twierdzę przez to, że zarządzanie jest dziedziną zbyteczną. Przeciwnie. Jego głównym zadaniem - moim zdaniem - jest pokazanie, kto z ludzi biznesu ma największe predyspozycje do bycia menedżerem, do kierowania ludźmi. Nie tyle uczy ono, jak być menedżerem, co pokazuje, jaki powinien być menedżer.

Zarządzanie opiera się na umiejętności - odpowiedniego do warunków - współżycia z ludźmi, rozumienia ich. O tym oczywiście można przeczytać w książkach, można wiedzieć wszystko na temat, jak postępować z ludźmi, ale ma się to nijak do praktycznego stosowania posiadanej w tej dziedzinie wiedzy.

Takie zagadnienia, jak znajomość natury ludzkiej, dar urzeczywistniania decyzji, umiejętność szybkiej i jasnej analizy, dar zawierania kompromisów przy konsekwencji w urzeczywistnianiu celów są częstymi tematami licznych rozpraw, ale nieliczni je rozumieją i potrafią wcielać w życie bez ich lektury.

Po co więc zarządzanie? Czołówka menedżerów - w Polsce także - nie jest i nie będzie absolwentami wydziałów tej dziedzinie poświęconych (choć nie jest wykluczone, że w tym kierunku także zdobędą oni wykształcenie). Czołówka, to będą urodzeni menedżerowie. Zarządzanie natomiast ma znaczenie dla osób z nimi współpracujących, dla niższej kadry zarządzającej. Pozwoli zrozumieć i dopasować się do ich koncepcji, planów i postępowania.


TOP 200