Grupa od morza do morza
- Adam Jadczak,
- 21.08.2006
Asseco Poland - wzmocnione po połączeniu z Softbankiem - planuje ekspansję do Czech, na Bałkany, Węgry, kraje nadbałtyckie, a także do Rosji i na Ukrainę. Firma tworzy pierwsze przyczółki w Europie Zachodniej.
Asseco Poland - wzmocnione po połączeniu z Softbankiem - planuje ekspansję do Czech, na Bałkany, Węgry, kraje nadbałtyckie, a także do Rosji i na Ukrainę. Firma tworzy pierwsze przyczółki w Europie Zachodniej.
W styczniu 2007 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych będą notowane akcje nowego Asseco, spółki powstałej z połączenia Asseco Poland i Softbanku. W listopadzie br. zgodę na połączenie mają dać walne zgromadzenia akcjonariuszy.
Czas porządków
Dla Softbanku połączenie z Asseco to sposób na znalezienie rozwiązania problemu znaczącego zmniejszenia zamówień ze strony najważniejszego klienta PKO BP, co zapewne nastąpi po zakończeniu wdrożenia przez bank systemu scentralizowanego. W nieoficjalnych rozmowach pracownicy Softbanku potwierdzają to, o czym od dawna spekulował rynek - że 1/4 firmy pracująca przy projektach dla PKO BP zapewniała "poczucie bezpieczeństwa" reszcie. Z umiarkowanym skutkiem Softbank sprzedał całą gamę produktów, dla których pozyskał jednego lub zaledwie kilku mniejszych klientów.
Jedynym systemem transakcyjnym dla banków oferowanym przez Grupę Asseco będzie def3000. Oznacza to i tak zbliżający się szybko - wraz z końcem projektu w PKO BP - koniec Zorby, produktu od 15 lat rozwijanego przez Softbank. Rzeszowski def3000 będzie zaś rozwijany nadal, tak aby - jak zapewniają przedstawiciele Asseco - mógł konkurować z największymi rozwiązaniami tego typu na rynku.
Silni w bankowości...
Trzon nowego Asseco stanowić będą piony odpowiedzialne za działalność na rynku bankowym (ok. 200 mln zł w I półroczu br.) - banków komercyjnych, spółdzielczych (nowa firma ma 80% tego rynku w Polsce) i osobnego oddelegowanego do obsługi projektu wdrożenia nowego systemu centralnego w PKO BP. Ten projekt ma powstającej firmie przynieść w ciągu najbliższych sześciu lat przychody w wysokości ok. 568 mln zł.Niejako tylnymi drzwiami Softbank wszedł także do Pekao SA. Firma przejęła bowiem cypryjską spółkę Gladstone Consulting, która zajmuje się dokonywaniem wszelkich modyfikacji w systemie centralnym Systematics implementowanym przez Pekao. Gladstone, założona przez Amerykanina, zatrudnia programistów z Filipin, gdzie rozwiązanie to miało najwięcej wdrożeń. Szacuje się, że rocznie Pekao zamawia usługi w Gladstone Consulting na kwotę ok. 20 mln zł (11,4 mln zł przychodów po pierwszym półroczu br.). Przedstawiciele Softbanku liczą, że otrzymają dodatkowe zlecenia w związku z przeniesieniem do systemu Systematics placówek Banku BPH, które UniCredit postanowi zachować po fuzji z Pekao.
Ważnym działem nowego Asseco jest administracja. Ponad 44 mln zł w pierwszych sześciu miesiącach stanowiły przychody z tego sektora, obejmuje to m.in. projekt budowy Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (18 mln zł, a do 2011 r. 115 mln zł).
<hr><center>Ludzie nowego Asseco Poland
... i ERP
Bardzo szybko - głównie dzięki przejęciom w Europie Środkowo-Wschodniej - rozwijać się będzie sprzedaż oprogramowania dla przedsiębiorstw (prawie 34 mln). Pierwsza z czeskich spółek, które chce przejąć Grupa Asseco, to właśnie producent systemu ERP dla firm z rynku MSP. Podobna akwizycja ma zostać dokonana na rynku słowackim. Dzięki temu przychody Grupy Asseco ze sprzedaży systemów wspomagających zarządzanie w Polsce, Czechach i na Słowacji wyniosą ok. 90 mln zł. Marzeniem Adama Górala, prezesa zarządu Asseco Poland, lidera Grupy Asseco, jest stworzenie w ciągu 4, 5 lat jednego systemu ERP sprzedawanego na wszystkich rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Zamierzenia są takie, że jego wdrożenie nie ograniczałoby się tylko do odbiorców z rynku MSP. System miałby konkurować - chociażby cenowo - na rynku dużych przedsiębiorstw.
Adam Góral planuje także inwestycje na Bałkanach i Węgrzech. Kolejnymi kierunkami ekspansji mają być kraje nadbałtyckie - Litwa, Łotwa, Estonia oraz Rosja i Ukraina. "Przed wejściem na rynek rosyjski musimy wzmocnić swoją pozycję przetargową, m.in. dzięki zaistnieniu na wszystkich rynkach Europy Środkowo-Wschodniej i Bałkanach" - mówi Adam Góral.