Co uratuje książki i gazety?
- Dorota Konowrocka,
- 16.02.2010
Wydawcy patrzą z nadzieją na iPada, wzorowany na iPhonie tablet, który Steve Jobs zademonstrował publicznie pod koniec stycznia br.
Nowe urządzenie Apple z 9,7-calowym ekranem dotykowym trafi do sprzedaży w marcu. Będzie kosztować od 499 USD do 799 USD - zależnie od wielkości pamięci oraz możliwości łączenia z sieciami bezprzewodowymi i komórkowymi. Już w dniu premiery zyskało sobie jednak zarówno liczne grono gorących wielbicieli, jak i zagorzałych przeciwników. Miłośnicy zabawek Apple zachwycają się urodą i ergonomicznością, czekając niecierpliwie na możliwość zainstalowania wybranych programów spośród 140 tys. dostępnych dziś w AppStore, uzupełnionych o nowe programy dedykowane na iPada.
użytkowników e-booków jest zadowolonych z ich używania, twierdzą przedstawiciele NDP Group.
Kindle na nowo?
Steve Jobs nie zaprezentował iPada jako urządzenia przeznaczonego głównie do czytania elektronicznych książek. Media na całym świecie zaczęły się jednak zastanawiać, czy urządzenie to może zagrozić dominacji Amazon.com i jego czytników Kindle i Kindle DX na rynku e-booków i czy pojawienie się nowego urządzenia zrewolucjonizuje rynek prasy i książek? Podczas premiery iPada jego producent ogłosił bowiem zawarcie umowy z pięcioma wielkimi wydawnictwami - Penguin, Harper Collins, Simon & Schuster, Macmillan i Hachette - których tytuły pojawią się w iBookStore, nowym sklepie Apple. Choć ten nie jest jeszcze otwarty, wiadomo już, że e-książki będę w nim kosztować od 8 USD do 15 USD, a ich cena zależna będzie od wydawców.
Amazon.com nie podawał nigdy wielkości sprzedaży urządzeń, ale szacuje się, że w ciągu ostatniego roku sprzedał ich nie więcej niż milion. Przychody ze sprzedaży e-książek nie przekroczyły nigdy 1% przychodów tej największej księgarni internetowej. Analitycy rynku zyskali przekonanie, że może się on rozwinąć tylko wówczas, gdy książka elektroniczna - będąca w końcu najpośledniejszą formą książki - będzie sprzedawana za kilka dolarów, a cena samego czytnika spadnie poniżej 100 USD. Nikt nie przewidywał jednak, że Apple wypuści iPada. W reakcji na to Amazon.com kupił firmę Touchco - producenta e-papieru.