Nowi władcy danych


Dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym, przetwarzane i prezentowane w prosty i skuteczny sposób stanowią jasny cel dla CIO: im lepsze dane, tym lepsze decyzje biznesowe. Ale kto jest właścicielem tych danych? A co ważniejsze, kto powinien korzystać z ich wartości?

Ponieważ coraz częściej nasze życie odbywa się w rzeczywistości cyfrowej, tworzymy ogromne ilości danych. Te dane są najcenniejszym zasobem na świecie, wartym więcej niż wszystkie światowe rezerwy ropy łącznie.

Do tej pory ludzie byli gotowi oddawać swoje dane swobodnie w zamian za możliwość korzystania z programów pocztowych, platform mediów społecznościowych i bardziej spersonalizowanych zakupów. Gdy jednak stajemy się bardziej świadomi wartości naszych danych, wszystko zaczyna się zmieniać.

Autor i pracownik Microsoftu Jaron Lanier omawia koncepcję kapitału danych w ostatnim artykule „Harvard Business Review”. Twierdzi on, że w przyszłości firmy będą musiały być bardziej otwarte wobec swoich klientów, dzieląc się z nimi wartością swoich danych. W przeciwnym razie mogą ryzykować utratę ich jako klientów.

Ryzyko i nagroda

Przeszukiwanie zbiorów Big Data w celu uzyskania opinii o produktach jest jednym ze sposobów, w jaki przedsiębiorstwa mogą stosować dane do ulepszania swojej działalności i personalizowania oferty dla klientów. Pomaga to organizacjom odchodzić od obecnego modelu lojalnościowego, który - jak twierdzi Deloitte – staje się przestarzały. Globalna firma konsultingowa sugeruje, że biznes koncentruje się na wykorzystywaniu danych, aby zapewnić klientom personalizację, trafność, ekskluzywność i zaangażowanie.

Według Dana Somersa, CEO w Warwick Analytics, oparte na danych wnioski o klientach zmieniają relacje między konsumentami a biznesem. "Myślę, że konsumenci zaczynają rozumieć, że ich dane mają wartość" - mówi Dan Somers.

Simon Bennett, główny konsultant w firmie Assure APM, zgadza się, że klienci zaczynają rozumieć sposób, w jaki ich informacje są monitorowane. "Konsumenci zaczynają rozumieć pojęcie cyfrowego śladu" - twierdzi Simon Bennett. "Dzięki temu mamy większą świadomość prywatności i bezpieczeństwa danych".

Dan Somers i Simon Bennett zgadzają się jednocześnie, że klienci są bardziej zainteresowani przechowywaniem danych niż sposobem ich użycia. "Ich bezpośrednim priorytetem jest nadal prywatność i bezpieczeństwo" - wyjaśnia Dan Somers.

Jest to coś, o czym wiedzą również legislatorzy - GDPR stanowi wyzwanie dla firm wszystkich branż i wielkości.

Ochrona danych

Ponieważ urządzenia IoT wykładniczo zwiększają ilość informacji, przetwarzanie tych danych w celu uzyskania informacji o klientach jest wyraźną okazją do zbudowania przewagi konkurencyjnej. Gartner twierdzi, że może pomóc firmom zwiększyć zyski nawet o 15%.

"Wartość wywodzi się ze zrozumienia potrzeb i oczekiwań ludzi oraz bezpośredniego zaprezentowania im produktów" - mówi Simon Bennett. Klienci prawdopodobnie nie otrzymają pieniędzy za swoje dane, ale zysk będzie polegał na tym, że przedsiębiorstwa będą proaktywnie nagradzać klientów za ich wsparcie, dając im uprzywilejowany dostęp do nowych ofert i produktów.

"Ostatecznie będzie to kwestia budowania silniejszych relacji z korzyścią dla konsumenta, a nie tylko dla biznesu" - twierdzi Dan Somers.

Ci, którzy robią to najskuteczniej, odniosą sukces. Dan Somers wyjaśnia: "Firmy, które naprawdę używają swoich danych i oferują najbardziej korzystne nagrody swoim klientom, ostatecznie osiągną sukces dzięki lojalności klientów".

Według Dana Somersa, choć niektóre organizacje są ekspertami w zakresie pozyskiwania danych, przeciętny brytyjski biznes ma ogromne problemy z generowaniem z nich wartości. Oznacza to, że nie mają dostępu do wielu możliwości.

Ostatecznie, w miarę jak sposób przetwarzania i wykorzystywania danych ewoluuje, firmy będą musiały poszukać nowych sposobów nagradzania za to swoich klientów.

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dowiesz się o webinarach, nowych case study oraz white paperach.