Telefony IP przegląd oferty rynkowej

Cisco Call Manager dla telefonów IP

Telefony IP przegląd oferty rynkowej

Rys. 4. Odwzorowanie centrali PABX w modułach sieciowych Cisco

Firmowe rozwiązania Cisco Systems dla telefonii IP są tworzone za pośrednictwem otwartej architektury AVVID i programów obejmujących interfejsy TAPI, JTAPI i XML. Dla tych aplikacji Cisco oferuje: multimedialne rozwiązanie Cisco IP Contact Center, serwer zapowiedzi słownych Cisco IP-IVR (wyposażony w możliwość syntezy i rozpoznawania mowy), pocztę głosową Cisco Unity z możliwością odsłuchiwania poczty e-mail przez telefon oraz odbierania wiadomości głosowych poprzez pocztę elektroniczną. Podstawą działania tych produktów IP (platforma Windows) jest oprogramowanie Cisco Call Manager, które realizuje funkcje tradycyjnej centrali lokalnej, zestawiając połączenia między telefonami IP lub za pośrednictwem odpowiednich bramek z tradycyjnym aparatem telefonicznym. Do realizacji połączeń głosowych za pomocą komputerów PC Cisco oferuje własne oprogramowanie SoftPhone.

Telefony IP przegląd oferty rynkowej

Cyfrowe telefony IP drugiej generacji firmy Cisco przyłącza się wprost do sieci komputerowej LAN (Ethernet 10/100)

Cyfrowe telefony IP drugiej generacji (zawierające szereg udogodnień funkcjonalnych) - sygnowane jako Cisco 7960 (duży wyświetlacz), Cisco 7940 i Cisco 7910 - przyłącza się wprost do sieci komputerowej LAN (Ethernet 10/100). Zainstalowane w niektórych modelach tych telefonów IP dodatkowe gniazdo pozwala na łączenie aparatu IP z komputerem PC, co upraszcza i usprawnia obsługę całego stanowiska pracy. Nowe telefony IP Cisco mogą być zasilane bądź za pomocą zasilacza zewnętrznego, bądź bezpośrednio z sieci komputerowej. Unikatowe rozwiązanie panelu zasilającego łącza komputerowe automatycznie wykrywa przyłączenie telefonu do sieci (odróżniając go od innych urządzeń, kart sieciowych komputerów czy telefonów starszej generacji) i w razie potrzeby dostarcza zasilanie do aparatu IP napięciem stałym +48 V.

Wszystkie firmowe telefony IP są centralnie programowane za pośrednictwem oprogramowania sterującego Call Manager, ale cechy funkcjonalne każdego z aparatów można definiować indywidualnie, zarówno dla aparatów SoftPhone, jak i telefonów IP. Zestaw takich aplikacji Phone Productivity Services dla telefonów IP, oprócz standardowych usług, umożliwia: przeglądanie poczty i osobistego kalendarza, przypominanie o spotkaniach na ekranie telefonu czy korzystanie z osobistej książki telefonicznej synchronizowanej z pocztą Microsoft Outlook. Do internetowej obsługi telefonicznej dużych korporacji, sięgających nawet 100 tys. stanowisk (wymagających łączenia Call Manager w klastry oraz znacznie większych mocy przetwarzania), stosuje się serwery Cisco MCS 7835 (Media Convergence Server).

ECLIPS IP Solution firmy Avaya

Telefony IP przegląd oferty rynkowej

Avaya Media Server S8700 może obsłużyć do 12 tys. użytkowników na system

Rozwiązania telefonii IP pochodzące z firmy Avaya (wydzielonej z Lucent Technologies) obejmują produkty przynależne do systemu ECLIPS (Enterprise Class IP Solution), działającego obecnie na platformie Linux (wcześniej na Windows). Znajdują się w nim dwa sztandarowe produkty do komunikacji głosowej VoIP przeznaczone dla przedsiębiorstw: zestaw centralowy IP600 IP PABX (obsługa do 600 użytkowników głosowych) oraz architektura serwerowa Avaya Media Server S8700 (do 12 tys. użytkowników na system) i S8300. Ich uzupełnieniem jest nowa brama medialna G700 Media Gateway do świadczenia połączeń z siecią PSTN (łącze T-1).

Dla mniejszych organizacji użytkowych, liczących 40-400 rozmówców, firma dysponuje uniwersalnym i modułowym rozwiązaniem serwerowym S8100 Media Server z bramą G600 Media Gateway, wspartym przez oprogramowanie MultiVantage Software. Zapewnia ono współdziałanie w technologii głosowej VoIP wszystkich dostępnych telefonów: analogowych, cyfrowych, telefonów IP oraz programowanych telefonów PC (z mikrofonem i kartą dźwiękową).

Telefony IP przegląd oferty rynkowej

Rys. 5. W kierunku telefonii internetowej (Avaya)

Najnowszą propozycją głosowych terminali IP są bezprzewodowe aparaty telefoniczne Avaya 4620 oraz mniejsze terminale Avaya 4602, współpracujące z firmowymi produktami IP PABX ECLIPS (Enterprise Class IP Solution). Internetowe i programowane telefony 4620 IP są zdolne do współdziałania z przeglądarkami webowymi (XML), są także zaopatrzone w łącze do sieci LAN, duży ekran LCD oraz dodatkowo w port podczerwieni do prowadzenia łączności z komunikatorami klasy PDA (Personal Digital Assistant). Niektóre wersje telefonów IP mogą komunikować się bezprzewodowo z innymi urządzeniami przez kanały radiowe zgodne ze standardem 802.11b.


TOP 200