Telefony IP przegląd oferty rynkowej
- Adam Urbanek,
- 04.10.2002
Cisco Call Manager dla telefonów IP
Firmowe rozwiązania Cisco Systems dla telefonii IP są tworzone za pośrednictwem otwartej architektury AVVID i programów obejmujących interfejsy TAPI, JTAPI i XML. Dla tych aplikacji Cisco oferuje: multimedialne rozwiązanie Cisco IP Contact Center, serwer zapowiedzi słownych Cisco IP-IVR (wyposażony w możliwość syntezy i rozpoznawania mowy), pocztę głosową Cisco Unity z możliwością odsłuchiwania poczty e-mail przez telefon oraz odbierania wiadomości głosowych poprzez pocztę elektroniczną. Podstawą działania tych produktów IP (platforma Windows) jest oprogramowanie Cisco Call Manager, które realizuje funkcje tradycyjnej centrali lokalnej, zestawiając połączenia między telefonami IP lub za pośrednictwem odpowiednich bramek z tradycyjnym aparatem telefonicznym. Do realizacji połączeń głosowych za pomocą komputerów PC Cisco oferuje własne oprogramowanie SoftPhone.
Wszystkie firmowe telefony IP są centralnie programowane za pośrednictwem oprogramowania sterującego Call Manager, ale cechy funkcjonalne każdego z aparatów można definiować indywidualnie, zarówno dla aparatów SoftPhone, jak i telefonów IP. Zestaw takich aplikacji Phone Productivity Services dla telefonów IP, oprócz standardowych usług, umożliwia: przeglądanie poczty i osobistego kalendarza, przypominanie o spotkaniach na ekranie telefonu czy korzystanie z osobistej książki telefonicznej synchronizowanej z pocztą Microsoft Outlook. Do internetowej obsługi telefonicznej dużych korporacji, sięgających nawet 100 tys. stanowisk (wymagających łączenia Call Manager w klastry oraz znacznie większych mocy przetwarzania), stosuje się serwery Cisco MCS 7835 (Media Convergence Server).
ECLIPS IP Solution firmy Avaya
Rozwiązania telefonii IP pochodzące z firmy Avaya (wydzielonej z Lucent Technologies) obejmują produkty przynależne do systemu ECLIPS (Enterprise Class IP Solution), działającego obecnie na platformie Linux (wcześniej na Windows). Znajdują się w nim dwa sztandarowe produkty do komunikacji głosowej VoIP przeznaczone dla przedsiębiorstw: zestaw centralowy IP600 IP PABX (obsługa do 600 użytkowników głosowych) oraz architektura serwerowa Avaya Media Server S8700 (do 12 tys. użytkowników na system) i S8300. Ich uzupełnieniem jest nowa brama medialna G700 Media Gateway do świadczenia połączeń z siecią PSTN (łącze T-1).Dla mniejszych organizacji użytkowych, liczących 40-400 rozmówców, firma dysponuje uniwersalnym i modułowym rozwiązaniem serwerowym S8100 Media Server z bramą G600 Media Gateway, wspartym przez oprogramowanie MultiVantage Software. Zapewnia ono współdziałanie w technologii głosowej VoIP wszystkich dostępnych telefonów: analogowych, cyfrowych, telefonów IP oraz programowanych telefonów PC (z mikrofonem i kartą dźwiękową).