TETRA wraca do akcji (cz. 2)

Ruch w metropoliach

Niezależnie od udziału MSWiA w tworzeniu krajowego systemu TETRA dla Euro 2012, lokalne samorządy największych metropolii prowadzą własną politykę wdrażania bezprzewodowych rozwiązań do koordynowania służb komunalnych i ratowniczych na swym terenie. Nowoczesny system koordynacji ratownictwa na szczeblu powiatu lub gminy powinien przede wszystkim mieć jeden ośrodek dyspozycyjny, w którym całodobowo będą zbierane i analizowane dane, a na ich podstawie odbywa się kierowanie rozwojem zdarzeń oraz koordynowanie siłami wspomagającymi akcje ratunkowe. Reforma administracji samorządowej nałożyła na powiaty zadania z zakresu ratowania ludności w sytuacjach zagrożeń katastroficznych, wymuszając w ten sposób nowoczesne podejście do zarządzania. Kilka wyspowych sieci tego typu już funkcjonuje w kraju, m.in. dla policji w Warszawie, Krakowie, Szczecinie i Łodzi oraz Wrocławiu.

Wrocław

Stolica Dolnego Śląska ma największe doświadczenie w użytkowaniu systemów TETRA, gdyż od kilku już lat system ten obsługuje pracowników komunikacji komunalnej, a także straż miejską i częściowo straż pożarną oraz pojedyncze pojazdy pogotowia. Mając na uwadze Euro 2012, władze Wrocławia podjęły się jednak rozszerzenia systemu, którego celem jest ujednolicenie różnorodnych rozwiązań telekomunikacyjnych poprzez stworzenie zintegrowanego systemu łączności, przeznaczonego na potrzeby Centrum Zarządzania Kryzysowego (CZK). Nowoczesne Centrum Powiadamiania Ratunkowego stanie się wspólnym miejscem pracy policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i straży miejskiej, zintegrowanym z systemami wizualizacji prewencyjnej miasta, z monitorowaniem skrzyżowań i systemami sterowania ruchem ulicznym wraz z wizualizacją Wrocławskiego Węzła Wodnego.

TETRA wraca do akcji (cz. 2)

Przykładowa aplikacja TETRY w komunikacji komunalnej Wrocławia

W centralnej dyspozytorni CZK będą odbierane zgłoszenia z numerów alarmowych 999, 998, 997, 986 oraz 112, także kierowane za pomocą faksów, komunikatów SMS czy e-maili (które mogą wysyłać osoby niepełnosprawne). Powiadomienia przychodzące komputer rozdziela na poszczególne stanowiska dyspozytorskie znajdujące się w centrum, zaś zgłoszenia liniowe będą obsługiwać dyspozytorzy Państwowej Straży Pożarnej, Ratownictwa Medycznego, Policji, Straży Miejskiej, służb miejskich oraz operatorzy numeru 112. Według projektu na każdej zmianie ma pracować ponad 30 dyspozytorów, w tym osoby ze znajomością języka niemieckiego i angielskiego.

"Wrocławska TETRA już umożliwia nam nie tylko bezpośrednią łączność z pojazdami, ale i połączenia z precyzyjnie określonymi odbiorcami, na przykład tylko z kierowcami jednej linii komunalnej. Dzięki temu, gdy na ulicy wydarzy się wypadek, możemy ich szybko poinformować o objazdach, minimalizując w ten sposób uciążliwe dla pasażerów opóźnienia" - wyjaśnia Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. eksploatacji i członek zarządu MPK we Wrocławiu. Obszar działania systemu TETRA dla Centrum Powiadamiania Ratunkowego obejmie miasto Wrocław oraz ziemski powiat wrocławski i średzki, czyli ponad 2 tys. km2, zamieszkanych przez niemal 800 tys. mieszkańców. Zakończenie prac i uruchomienie Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu przewiduje się na IV kwartał 2010 r.


TOP 200