Standaryzacja w projektowaniu infrastruktury fizycznej

Rozwijanie koncepcji systemu w odniesieniu do istniejących, wypracowanych standardów powinno dokonywać się na podstawie doświadczeń ze zrealizowanych wcześniej projektów.

Standaryzacja w projektowaniu infrastruktury fizycznej

Diagram pokazujący poszczególne etapy procesu projektowania infrastruktury fizycznej systemu teleinformatycznego

Powodzenie projektu zależy w dużej mierze od zastosowania metodyk zarządzania projektem, co umożliwia poprawne definiowanie projektu, analizę ryzyka, systematyczne planowanie i wdrażanie rozwiązań, zarządzanie zmianami oraz ocenę postępu prac projektowych.

Dla projektów dotyczących infrastruktury fizycznej zasadniczymi parametrami, które warto porównywać na etapie planowania, z tymi osiągniętymi w wyniku realizacji wcześniejszych projektów, są: całkowity koszty posiadania TCO (koszty operacyjne związane z eksploatacją budowanego systemu - OPEX), nakłady inwestycyjne (CAPEX), rozmieszczenie urządzeń IT (dla określonego pomieszczenia) oraz gęstość mocy.

Aby uzyskać akceptowalny poziom kosztów funkcjonowania systemu teleinformatycznego, konieczna jest optymalizacja poszczególnych podsystemów już na etapie planowania. Głównym elementem składowym wydatków ponoszonych na funkcjonowanie centrum przetwarzania danych są koszty energii elektrycznej. Dlatego ważne jest zaprojektowanie maksymalnie efektywnej konfiguracji urządzeń systemu teleinformatycznego oraz infrastruktury fizycznej, w tym systemów zasilania i chłodzenia.

Zarządzanie ryzykiem

Podejmowanie działań mających na celu rozpoznanie i ocenę ryzyka, jego sterowanie oraz bieżąca kontrola podjętych działań, które mają je zminimalizować, składają się na zarządzanie ryzykiem. Głównym celem jest ograniczanie ryzyka oraz zabezpieczanie się przed jego skutkami. Wszystkie działania biznesowe, w tym projekty, wiążą się z podejmowaniem ryzyka, ale nie oznacza to, iż nie należy ich podejmować, konieczne jest natomiast określenie poziomu ryzyka, który jest akceptowalny. Aby opracować plan zarządzania ryzykiem dla realizowanego projektu, należy zapoznać się z obowiązującą w danej organizacji strategią zarządzania ryzykiem i stosować się do zasad w niej określonych.

Implementację procesu zarządzania ryzykiem rozpoczyna się od wyznaczenia celów strategicznych i operacyjnych procesu. Kolejne etapy obejmują: identyfikację, analizę, ocenę oraz reagowanie na ryzyko. Niezwykle ważne są również elementy samoregulujące funkcjonowanie procesu, a więc związane z przepływem informacji, monitorowaniem i kontrolą jego przebiegu. Za główne ryzyko projektu można uznać sytuację, w której rzeczywista korzyść biznesowa z projektu będzie znacząco różna od oczekiwanej.


TOP 200