Jak nagrywać rozmowy VoIP?

Komercyjne platformy i darmowe narzędzia

Rynek korporacyjnych rozwiązań do rejestracji rozmów jest dość rozbudowany. Wśród najciekawszych warto wymienić produkty firm: Nice, Witness, TC&C, Zoom International, VidiCode, CyberTech, NCH i TelRex. Zawsze warto sprawdzić, czy dane rozwiązanie będzie współpracowało z wykorzystywanym systemem telefonii. Także w Polsce istnieje spora grupa producentów oferujących głównie rozwiązania do nagrywania tradycyjnej telefonii. Można jednak zauważyć trend polegający na migracji do rozwiązań nagrywających telefonię IP. Warto tu wymienić firmy SIM oraz TRX.

Darmowych rozwiązań, które w pełni realizują funkcje rejestracji rozmów - nie ma. Z powodzeniem można jednak znaleźć oprogramowanie, które za darmo pozwoli nam rozpocząć przygodę z nagrywaniem VoIP.

Ciekawym narzędziem jest UCSniff, za pomocą którego można podsłuchiwać rozmowy VoIP oraz transmisję wideo IP. Oprogramowanie pracuje pod kontrolą systemów uniksowych.

Trzy poziomy przechowywania nagrań:

·Poziom 1 - interakcje zawsze są nagrywane na dysku twardym rejestratora. Najlepiej by dyski były zabezpieczone przed utratą danych, czyli w układzie RAID (RAID1 lub RAID 5). Po zapełnieniu dysku twardego nagraniami, system automatycznie nadpisuje najstarsze nagrania - nowymi.

· Poziom 2 - jeżeli istnieje konieczność dłuższego przechowywania nagrań, są one automatycznie archiwizowane na wbudowanym w rejestrator napędzie - DVD lub taśmy DDS.

· Poziom 3 - jeżeli istnieje potrzeba wieloletniego przechowywania nagrań, przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiego dostępu do nagrań archiwalnych, stosuje się system Storage Center. Nagrania z dysków rejestratorów są przesyłane do centralnego magazynu danych (storage center). Mogą to być zwyczajne dyski sieciowe (np. zasób lokalny, udostępniony zasób sieciowy, NAS/SAN) lub też specjalizowane systemy Enterprise Storage Manager (np. EMC Centera, IBM TSM, NetApp SnapLock).

Poziom trzeci - ze względu na szybkość dostępu do zarejestrowanej interakcji - jest dedykowaną metodą archiwizacji interakcji.

Źródło: NextiraOne Polska

Możemy także użyć oprogramowania Oreka, dedykowanego do nagrywania sesji RTP. Ta aplikacja pracuje z większością popularnych platform VoIP. W przeciwieństwie do narzędzi opartych na Unix, Oreka może pracować także pod Windows. Standardowo przygotowane są także pakiety dla Gentoo, Debian, RedHat. Oprogramowanie podzielono na trzy części: OrkAudio - przetwarza rozmowy i zapisuje je, OrkWeb - interfejs graficzny XML zarządzający systemem oraz OrkTrack - główna baza danych, która zapisuje rekordy i inne dane. Oreka jest rozbudowanym narzędziem, które zdecydowanie wyróżnia się na tle pozostałych darmowych aplikacji.

Jednym z popularniejszych narzędzi do nasłuchiwania VoIP jest VOMIT (Voice Over Misconfigured Internet Telephones). Aplikacja nie przechwytuje jednak pakietów VoIP. Do tego celu należy wykorzystać sniffer (np. Ethereal/Wireshark) lub narzędzie zrzucające pakiety (np. Tcpdump). VOMIT konwertuje rozmowę telefoniczną do pliku .wav. Aplikacja ta pracuje wyłącznie z telefonami Cisco, które wykorzystują protokół SCCP.

Innym popularnym narzędziem do nasłuchiwania VoIP jest VoIPong, który wykrywa rozmowę VoIP w sieci i tworzy plik wav zawierający konwersację. Podobnie jak VOMIT, VoIPong pracuje pod kontrolą Linuksa oraz innych systemów bazujących na Uniksie. Zaletą programu jest przetwarzanie pakietów z różnych protokołów VoIP, więc możemy nasłuchiwać rozmowy SIP, H.323, a także SCCP.

Znany nie tylko z nagrywania rozmów jest program Cain & Abel. Aplikacja pozwala przechwytywać wiele typów ruchu zgodnego z ruchem VoIP. Potrafi również wyłapać konwersacje, które wykorzystują protokoły SIP lub RTP.


TOP 200