Jak nagrywać rozmowy VoIP?

Wdrożenia systemów rejestracji

Do czasu gdy VoIP na stałe nie zagościł w sieciach telefonicznych przedsiębiorstw, nagrywanie rozmów było drogim rozwiązaniem. Większość systemów PBX jest oparta na technologii analogowej lub cyfrowej, więc nagrywanie rozmów wymaga instalacji odpowiedniej karty w rejestratorze. Taka karta potrafi nasłuchiwać na linii telefonicznej, w celu przetworzenia sygnałów analogowych/cyfrowych na zapisywalną rozmowę. Najczęściej takie rozwiązania są dość drogie w zakupie oraz instalacji. Nagrywanie rozmów przy zastosowaniu centrali IP jest jednak dużo tańsze.

Nagrywanie VoIP przez nasłuchiwanie jest tanie, ponieważ bazuje na oprogramowaniu i nie wymaga drogich kart rozszerzeń. Instalacja systemu przeważnie jest łatwa, wymagany jest wyłącznie serwer, na którym zainstalowane zostanie oprogramowanie oraz przełącznik sieciowy wyposażony w opcję port mirroring. Oprogramowanie do nagrywania VoIP jest obsługiwane podobnie jak inne programy komputerowe. Warto podkreślić wysoką skalowalność rozwiązania - dodanie kolejnych nagrywanych kanałów zazwyczaj odbywa się przez rozszerzenie licencji programowej. Centralizowanie nagrywania redukuje konieczność wdrażania systemów nagrywania w zdalnych oddziałach i pozwala efektywniej wykorzystywać zasoby sieciowe. Przebudowa takiego systemu nie wymaga dużych zmian w infrastrukturze.

W najprostszym przypadku, rejestrator IP jest przyłączony do portu centrali lub przełącznika, który kopiuje dane z portów przełącznika, przyłączonych do nagrywanych telefonów IP. Do sieci lokalnej przyłączona jest także aplikacja kliencka, która łączy się z rejestratorem i prezentuje zebrane dane.

Jak nagrywać rozmowy VoIP?

Rejestracja rozmów w systemie telefonii IP z wykorzystaniem dedykowanego połączenia do centrali

Inaczej dzieje się, gdy rejestrator rozmów znajduje się w lokalizacji centralnej, natomiast mamy oddziały, które powinny zostać objęte zapisem rozmów. Do takich zastosowań w zdalnych oddziałach wykorzystuje się kolektory danych. Są one przyłączane do portów analizujących na przełączniku danych. Przełącznik jest skonfigurowany tak, aby kopiował każdy pakiet pojawiający się na porcie obserwacyjnym do portu analizującego. Kolektor danych nagrywa, kompresuje, a następnie wysyła pliki z zapisem rozmów w czasie rzeczywistym do rejestratora w siedzibie głównej. Aplikacja kliencka, umożliwiając odsłuchiwanie i analizę danych, może być zainstalowana w dowolnym miejscu sieci. Rozmowy przechowywane przez rejestrator powinny być szyfrowane, a dostęp do nich zabezpieczony rozbudowanym systemem uprawnień.

Ze względu na znaczną ilość danych, stosuje się, w zależności od czasu przeznaczonego na przechowywanie rozmów, różne formy pamięci masowych. Dane bieżące są zapisywane na dyskach twardych rejestratora, które przeważnie są formowane w macierz RAID. Przekroczenie pojemności przeznaczonej na rozmowy skutkuje nadpisaniem danych. W wielu rozwiązaniach stosuje się więc dodatkowy zapis danych na nośnikach DVD. Najwyższą formę przechowywania rozmów stanowią dyski sieciowe oraz specjalizowane systemy pamięci masowych.


TOP 200