Dzień dobry, zepsuł mi się komputer...

Inną usługą oferowaną przez MSC jest PolyCenter - gama produktów i usług związana z centralizacją usług dotyczących śledzenia tego, co się dzieje w systemie informacyjnym firmy. "Chętnych na te usługi w Polsce jest coraz więcej, bo liczba posiadanych komputerów zaczyna się wymykać spod kontroli" - mówi Maciej Modzelewski.

Także ICL może oferować pełne spektrum usług serwisowych, dzięki rozbudowanej infrastrukturze (hot-line, oddziały, szkolenia). Na całym świecie korzystają z jej usług takie firmy jak Microsoft, Compaq i PepsiCo. Obecnie w Polsce usługi te stanowią 20% dochodów serwisu, ale ICL będzie dążył do poprawy tej relacji. "Dział serwisowy ICL aż 8% zysków przeznacza na szkolenia. Także klientów, którzy dostarczają bardzo ciekawych informacji" - dodaje Robert Grout.

Polskie firmy serwisowe

Zyski ze sprzedaży komputerów PC są coraz niższe i jest to podstawową przyczyną tego, że producentom nie opłaca się utrzymywać własnego serwisu. Inny powód: coraz bardziej malejąca awaryjność. Wszystko to sprzyja powstawaniu firm usługowych, także na terenie Polski. IDC do wiodących firm świadczących usługi na terenie Polski zalicza: ZETO, Data Serwis oraz IBM Polska. Poważną konkurencję stanowi dla nich ComputerLand, ale prowadzi on serwis wyłącznie na sprzedawany przez siebie sprzęt, mając z reguły prawo tylko do jego wymiany, a nie napraw.

Zakłady ZETO prowadzą działalność usługową od 1965 r. W październiku 1995 r. 20 z nich założyło spółkę akcyjną ZETO ProSerwis. "Dzięki infrastrukturze wniesionej przez ZETO, firma może świadczyć konkurencyjne usługi" - mówi jej dyrektor Stanisław Mrozik. Ostatnio wygrała ona przetarg na usługi serwisowe na komputery DPX w Poltaxie. Prowadzi też rozmowy z SNI, IBM, DTK, Unisysem oraz INWAR-em.

Równie duże doświadczenie w świadczeniu usług serwisowych na terenie Polski ma firma Data Serwis, spółka jointventure z Bull S.A. W 1993 r. firma wyodrębniła się z firmy Unidatax, która, na zlecenie firmy Bull świadczyła usługi gwarancyjne dla Poltaxu. Obecnie w centrali i w 12 jej oddziałach pracuje 60 osób, z których prawie wszyscy specjalizują się w Unixie. "Gdy Unidatax ogłosił w 1990 r. nabór, to na 40 miejsc pracy zgłosiło się 10 raz więcej osób. Wybraliśmy najlepszych, z których większość pracuje do dzisiaj w naszej firmie" - mówi Mirosław Tomalak, jeden ze współwłaścicieli firmy. Obroty firmy za ubiegły rok wyniosły 60 mld zł, przy zysku netto ok. 6 mld zł.

Data Serwis świadczy usługi serwisowe nie tylko dla Poltaxu. Obsługuje także innych klientów Bulla oraz Zenitha. Od niedawna świadczy usługi serwisowe dla IBM, Compaqa, Sun Service i NEC (monitory i drukarki). W przypadku Compaqa jest jedyną na terenie kraju firmą o statusie Service Provider (nie prowadzi działalności handlowej).

Obecnie Data Serwis jest w stanie świadczyć usługi w zakresie: systemów pod klucz, projektowania, nadzoru nad sieciami, instalacji sprzętu komputerowego i usług gwarancyjnych oraz szkoleń (Unix i Oracle), a także w zakresie tworzenia oprogramowania (Oracle).

Jakie są perspektywy tego rodzaju wyspecjalizowanych firm? "Sprzęt się starzeje i wymaga udoskonaleń. Poza tym coraz więcej komputerów pracuje w sieci, a one psują się częściej, tak że o pracę nie musimy się bać. Obecnie naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne stanowią 55-60% naszej działalności, instalacja sieci - 30%, a opieka nad oprogramowaniem - 10-15%. 70% naszych klientów to klienci instytucjonalni, 30% - SOHO" - mówi Karol Ferenc, dyrektor techniczny firmy MSC.


TOP 200