Call Center zdobywa rynek
- Adam Urbanek,
- 01.04.1999
Jednym z widocznych efektów następujących po uruchomieniu systemu Call Center jest znaczący wzrost efektywności pracy, a tym samym wzrost obrotów uzyskiwanych przez klientów. Dzieje się tak również dlatego, że w strategii sprzedaży systemów Call Center Siemens nastawia się na współpracę z klientami: wspólnie z nimi projektujemy służące im później systemy, dzięki czemu są one optymalnie dostosowane do aktualnych potrzeb, a nie stanowią tylko schematycznego powielania gotowych, już istniejących wzorców.
Według Ala Rymarza, dyrektora generalnego BCS Lucent Technologies Poland, zmiany zachodzące na rynku polskim wymusiły na wielu firmach zmianę sposobu myślenia i obsługi klienta. Coraz szybsze tempo życia powoduje, że nikt z nas nie ma już teraz czasu na oczekiwanie w kolejkach na obsługę - czy to w banku, czy w biurach podróży - a klienci zaczynają wybierać te firmy, z którymi mogą się szybko skontaktować i "od ręki" załatwić sprawę. Najprostszy. najwygodniejszy i najbardziej powszechny jest - oczywiście - kontakt telefoniczny, co objawia się gwałtownym wzrostem zainteresowania rozwiązaniami dla telefonicznych centrów obsługi, czyli Call Center. Także koszty budowy dużego Call Center w jednej lokalizacji i obsługującego klientów z terenu całego kraju są znacznie mniejsze niż tworzenie sieci wielu małych placówek regionalnych. Ten kierunek zmian szczególnie wyraźnie widać w związku z reformą emerytalną, dla której już pięć nowo powstałych funduszy emerytalnych wybrało system Call Center firmy Lucent Technologies jako podstawowe narzędzie do kontaktu ze swoimi potencjalnymi klientami. Są to fundusze: PTE Nationale Nederlanden, Norwich Union, PTE Eurobig (fundusz Ego), PTE Dom i AIG Amplico.
Z drugiej strony wiele akcji promocyjnych - związanych z procesem prywatyzacji niektórych firm, początkiem działania powszechnych funduszy emerytalnych, czy rozwoju nowych form świadczenia usług w sektorze bankowym - spowodowało lawinowy wzrost zainteresowania firm usługami typu Call Center.
Poza klasycznymi funkcjami (wywołania automatyczne ACD, kierowanie wywołań w sieci ANCD) klienci w Polsce oczekują bardziej zaawansowanych rozwiązań obejmujących telefonię komputerową CTI, ze szczególnym naciskiem na operacje na bazach danych (IVR), automatyzację procesów biznesowych (Business Process Automation), interaktywne funkcje głosowe i multimedialne oraz planowanie z optymalizacją zasobów Call Center skierowanych do obsługi ruchu (Workforce Management).