VoIP i co dalej?
- Kamil Folga,
- 12.04.2010
Komunikacja IP wewnątrz organizacji to nie tylko rozmowy głosowe, ale także inne formy wymiany informacji: synchroniczne w czasie rzeczywistym (rozmowy telefoniczne lub połączenia wideo) i asynchroniczne (e-mail i poczta głosowa). Dobrym pomysłem jest efektywne ich połączenie w ramach interakcji z komputerem osobistym oraz systemami "back office". Korzyści wynikające z takiego wdrożenia są ogromne, i to właśnie zadaniem platform UC (Unified Communications) jest zniesienie cyfrowych podziałów między systemami telekomunikacyjnymi i komputerowymi.
Dlaczego wybieramy telefonię IP?
Przyczyny są różne. Najczęściej wynikają z potrzeby aktualizacji lub wymiany archaicznego rozwiązania telefonicznego. Motywacją do wprowadzenia nowych rozwiązań są przeważnie następujące czynniki:
istniejący system telefoniczny nie ma już wsparcia technicznego, nie jest produkowany lub koszty obsługi są zbyt wysokie;
potrzebna jest większa liczba telefonów wewnętrznych niż obsługiwana przez istniejącą centralę;
następuje przeniesienie biura/oddziału, przy którym relokacja istniejącej centrali telefonicznej nie ma sensu lub jest technicznie niemożliwa.
Niewiele firm decyduje się na migrację wyłącznie ze względu na właściwości technologii UC. O ile łatwo zmierzyć korzyści wynikające z wdrożenia telefonii VoIP, o tyle dosyć trudno wycenić finansowe korzyści wynikające z zastosowania platformy UC. Zintegrowana komunikacja jest na ogół stosowana przez organizacje, które rozumieją wprowadzane wartości dodane. Wdrożenie mechanizmów i funkcji UC zmienia typowe zachowania pracowników i udoskonala komunikację wewnątrz firmy.
Scenariusze wdrożeń UC
Najpowszechniej stosowane aplikacje UC to możliwość przeprowadzania rozmów audio/wideo i konferencji, przesyłanie wiadomości, kalendarze oraz bogata warstwa prezentacji (obejmująca głos, wideo, tekst oraz elementy wizualne). Funkcje te są realizowane za pomocą telefonów stacjonarnych, komputerów osobistych oraz urządzeń mobilnych. Typowe wdrożenie UC w firmie polega na: wdrożeniu telefonów IP (także w postaci oprogramowania na komputerach) i obsługi mobilnych pracowników, realizacji wewnętrznej zaawansowanej komunikacji oraz wprowadzeniu konferencji i połączeń wideo.
Technologia telefonów programowych (softphones) jest obecnie mocno zaawansowana, ale w wielu organizacjach została odrzucona. Głównym powodem było postrzeganie jej jako zamiennika telefonu biurkowego. W rzeczywistości telefon programowany powinien być uzupełnieniem telefonu biurkowego, z przeznaczeniem głównie dla przemieszczających się użytkowników. Telefony programowe stają się coraz bardziej powiązane z platformą UC. Z perspektywy sieci głosowej dosyć łatwo uzyskać dostęp do wielu funkcji, które umożliwiają wykorzystanie wszystkich właściwości UC. Nieważne czy telefon stoi na biurku, czy jest połączony przez VPN z domowego biura, pracownik zawsze jest dostępny dzięki biznesowym aplikacjom oraz informacjom. Przykładem takich aplikacji może być: dostęp do korporacyjnych usług katalogowych, do firmowej poczty, kalendarza, kontaktów czy korzystanie ze specjalizowanych programów.