VoIP i co dalej?

Telefoniczne API

Wszystkie przedstawione wcześniej schematy UC wymagają pewnego typu interakcji między aparatami telefonicznymi, systemem telefonii i komputerami. Ten proces określa się często jako CTI (Computer Telephony Integration) i oznacza pełny zestaw mechanizmów sterujących telefonią IP. Jak jest to realizowane? Kluczowy jest tu interfejs API (Application Programming Interface).

Gdy systemy operacyjne, systemy telefonii oraz języki programistyczne ulegały zmianom, rosły wymagania wobec telefonicznego API. Pojawiły się więc specjalizowane rozwiązania, wprowadzane przez producentów forsujących własne rozwiązania oraz stopniową standaryzację produktów. Najbardziej znane telefoniczne API pochodzą od Microsoft/Intel (TAPI), Sun Microsystems (JTAPI) oraz Lucent/Novell (TSAPI). Istnieją inni gracze na tym rynku, ale ich udział w nim jest ograniczony do współpracy z firmowymi systemami telefonii.

VoIP i co dalej?

Przykład wykorzystania XML w aplikacji telefonicznej

Istnieją dwie architektury rozwiązań API: first-party oraz third-party. Druga udostępnia sterowniki, które pozwalają aplikacji widzieć i kontrolować wiele telefonów w tym samym czasie. Gdy kontrolowany jest tylko jeden telefon, mamy do czynienia z architekturą first-party. Została ona stworzona do monitorowania i kontroli jednego telefonu w danym czasie. Telefoniczne API pozwala programistom na tworzenie własnych aplikacji dla użytkowników telefonii IP. Przykładowe wykorzystanie, to m.in. automatyczna dystrybucja rozmów, systemowa skrzynka głosowa, prezentacja numeru dzwoniącego.

Na co pozwalają dominujące na rynku telefoniczne API? TAPI jest interfejsem stworzonym przez Microsoft oraz Intel, który umożliwia integrację świata komputerowego z telefonią IP. Główną zaletą tego interfejsu jest możliwość kontroli usług telefonicznych poprzez komputer PC, pracujący pod kontrolą systemu Windows. Różne wersje TAPI są dostępne dla różnych wersji Windows. Dzięki TAPI jesteśmy w stanie kontrolować oraz widzieć stan wielu telefonów w określonym czasie. TAPI może zostać także wykorzystane do kontroli urządzeń telefonicznych, przykładowo modemów.

Innym popularnym API jest JTAPI (Java Telephony API), dostarczane przez Sun Microsystems. JTAPI obsługuje zarówno architekturę first-party, jak i third-party. Aplikacje te mogą być uruchamiane na dowolnej platformie sprzętowo/programowej, która zawiera wirtualną maszynę Java (VM) oraz JTAPI. Java jest niezależna od platformy, dlatego telefoniczne aplikacje mogą być tworzone i rozwijane w wielu środowiskach. Aplikacje telefoniczne mogą zostać napisane raz, a następnie adaptowane do różnych systemów. Docelowy rynek JTAPI obejmuje różnorodne systemy: od biurkowych, przez sieciowe, po duże centra telefoniczne.

Wykorzystanie mechanizmów telefonicznego API kierowane jest przeważnie do stosunkowo mało rozbudowanych aplikacji. Skomplikowane mechanizmy połączeń z systemami komputerowymi oraz wspierające elementy pracy grupowej będą wykorzystywały XML.


TOP 200