VoIP i co dalej?

To właśnie dostęp do różnych sposobów komunikacji (wiadomość głosowa, SMS, e-mail, komunikat wideo) przez jeden interfejs użytkownika, dostępny w wielu lokalizacjach, stanowi ogromną zaletę UC. Komunikat głosowy może zostać dostarczony bezpośrednio do skrzynki pocztowej użytkownika i odtworzony przez zestaw słuchawkowy na komputerze. Obecnie rozwiązania UM (Unified Messaging) są coraz częściej stosowane w korporacyjnych środowiskach. Mogą być łączone z Microsoft Exchange lub IBM Lotus Domino, a także wykorzystywać Microsoft Outlook, IBM Lotus Notes lub IMAP w celu zunifikowania dostępu z biurka do wiadomości e-mail oraz wiadomości głosowych, przechowywanych w osobnych miejscach.

Aby użytkownicy mogli w pełni korzystać z zalet UC, konieczne jest wdrożenie funkcji związanej z prezentacją. Określa ona zbiór wszystkich dostępnych informacji o połączeniu. Prezentacja umożliwia także przekazanie informacji o dostępności danej osoby. Taki kontakt w UC może odbywać się również za pomocą rozmowy wideo. Ponad 50% komunikacji stanowi komunikacja niewerbalna. W przeszłości opcja wideo była zbyt rozbudowana, aby mogła zostać wykorzystana jako codzienne narzędzie komunikacji. Obecnie wideo jest łatwą w użyciu aplikacją nawet w telefonie. Gdy oba terminale mają włączoną opcję wideo - automatycznie ustanawiane jest połączenie wideo. Unifikacja audio oraz wideo musi oznaczać także przydzielenie odpowiedniej klasy usługi po obu stronach medium.

VoIP i co dalej?

Aplikacja informująca o stanie linii

Ważny aspekt wykorzystania UC to mobilność - zarówno rozumiana jako bezprzewodowa komunikacja, jak i jako mobilność użytkowników zdalnych i przemieszczających się. Wymagania są różne. Jako minimum użytkownicy wskazują realizację jednego numeru dla wszystkich przychodzących połączeń, niezależnie od lokalizacji, w której się znajdują. Idealnym rozwiązaniem jest opcja poszukiwania użytkownika z uwzględnieniem różnych form komunikacji. Poza funkcją jednego numeru, większość użytkowników inteligentnych telefonów przenośnych chciałaby mieć dostęp do kalendarza, skrzynki pocztowej oraz listy zadań. Patrząc w niedaleką przyszłość, nawet takie funkcje UC mogą wkrótce być niewystarczające. Mobilni użytkownicy pytają już o kolejne, takie jak: prezentacje, wewnętrzna komunikacja, telekonferencje, konferencje webowe czy konferencje wideo w mobilnych telefonach. Każdy z dostawców sprzętu oferuje inny zestaw funkcji o zróżnicowanych możliwościach integracji z pomocniczym zestawem systemów i usług. Praktycznie wszystkie zapewniają na swojej platformie UC obsługę mobilnych urządzeń. Część producentów rekomenduje wręcz zupełne pozbycie się telefonów biurkowych, co pozwala uzyskać oszczędności na kosztach infrastruktury i lepiej realizować potrzeby mobilnych pracowników.

Przedstawione funkcje to tylko część z wielu elementów układanki UC. Wszystko zmierza do zwiększenia dostępności użytkownika oraz pełnej kontroli nad komunikacją w ramach przedsiębiorstwa. W jaki sposób osiągane są opisane efekty? Najczęściej wykorzystywane mechanizmy to elementy telefonicznego interfejsu programistycznego API. Nowocześniejszym elementem, a zarazem pozwalającym na realizacje bardziej zaawansowanych funkcji, jest wykorzystanie języka XML oraz mechanizmów usług sieci Web w ramach telefonicznych aplikacji.


TOP 200