SCRUM EXPERIENCE DAY 2022 to trzecia edycja jedynej tego typu konferencji, poświęconej praktycznemu zastosowaniu Scrum w polskich organizacjach. Kilkudziesięciu prelegentów dzielących się doświadczeniem z własnych organizacji, różnorodna formuła, warsztaty, sesje mentoringowe oraz zupełnie nowa formuła w podziale na bloki tematyczne takie jak: Agile and Scrum Practices, Scrum Process, Scrum Stories, Product Development, Leadership, Agile Transformations, Scrum Beyond Software Development. Na konferencji pokażemy dobre praktyki, antywzorce, projekty, które nie wyszły i te, które osiągnęły sukces. Wyjdź z wiedzą, którą od razu wykorzystasz w swoich codziennych scrumowych zmaganiach!
Rejestracja uczestników, poranna kawa, networking.
Przywitanie gości i rozpoczęcie konferencji.
Keynote Power Speech: Managing for Value.
Gunther Verheyen, independent Scrum Caretaker, finds over and over again that the way that organizations are structured, and therefore how they are managed, is not fit for the agility required today to thrive and prosper. Organizations seek to increase their organizational flexibility and agility by adopting Scrum, yet tend to twist Scrum to their existing, rigid structures. Scrum is hardly used effectively without tackling the rigidity of the organization around it. And doing so is only the first step toward a (much-needed) upgrade of an organization's management style and culture. Gunther will introduce how reinventing or redesigning an organization around Scrum leads to the introduction and adoption of a new management culture, how “Organizing for Value" leads to “Managing for Value”. Because Value is a very different driver of an Agile Transformation or Scrum adoption than volume is. Gunther sees this as essential steps forward, as essential steps to start moving (your) Scrum downfield.
Jak pracować w przewidywalny sposób w nieprzewidywalnym świecie.
Jak pogodzić zwinność i przewidywalność? Czy jest to wybór albo-albo? Pokażę na przykładach jak poprawić przewidywalność w zespole i zaproponuję konkretne narzędzia, z których na co dzień korzystam. Prezentacja skierowana jest do liderów oraz managerów zarówno po stronie IT, jak i biznesowej.
Wybrane przepisy na spektakularną porażkę z książki kucharskiej “Niekoniecznie kolorowa kuchnia Scrum Mastera".
Podczas prezentacji przyjrzymy się wybranym sytuacjom opisującym trudne, frustrujące, niekoniecznie z happy endem historie zawodowe Scrum Mastera. Zastanowimy się, co było przyczyną takich sytuacji i zadamy sobie pytanie “Czego się z tego nauczyliśmy?” Na koniec wyciągniemy wnioski, co robić, aby Scrum Masterska kuchnia była kolorowa, aromatyczna i sycąca, nawet jeśli czasem wydaje się, że w lodówce został tylko przeciąg.
Jak tworzymy Product Backlog, dla produktu dostarczanego na rynek raz na pół roku?
W Scrumie powinniśmy jak najszybciej dostarczyć produkt na rynek, aby jak najszybciej uzyskać informację zwrotną. Jednak produkty nad którymi pracuję w Demant to złożone, desktopowe aplikacje medyczne, które muszą przejść długi proces kontroli jakości. Aktualizacje do oprogramowania dostarczamy klientom raz na 6 miesięcy, co utrudnia nam szybkie reagowanie na potrzeby klientów. Podzielę się kilkoma refleksjami jak zespół UX w Demant dba o to, aby na bieżąco upewniać się, że do Backlogu trafiają pozycje przynoszące wartość
Dlaczego Scrum (Master) potrzebuje Lean'a?
Scrum i Lean są logiczni, empiryczni i co najważniejsze… kompatybilni. Narzędzia „leanowe” pozwalają zespołom pracować efektywniej, minimalizować straty i komunikować się na poziomie danych, nie stojąc w sprzeczności z wartościami i Manifestem. Prelekcja to interaktywne case study, które wprowadzi (i rozszerzy) perspektywę oraz horyzony Scrum (Mastera).
Przerwa na kawę i herbatę. Networking.
Retrospektywa - mój sposób na nudę, czyli o tym jak walczyć z rutyną.
Chyba każdy z nas zna ten moment, kiedy przychodzi koniec sprintu i zastanawiamy się na retrospektywie co poszło dobrze, co źle i jak możemy usprawnić naszą pracę, a po Waszej głowie krąży myśl - Dlaczego my się w ogóle spotykamy, skoro wszystko było tak jak zawsze i nic nie trzeba zmienić? - No właśnie, po co nam retro? Czy retro zawsze musi wyglądać tak samo? Co zrobić gdy na nasze spotkanie wkrada się nuda? Dzięki tej prezentacji dowiecie się, jak w ciekawy sposób można urozmaicić retrospektywę i jak sprawić, by zespół był na niej aktywny.
Definition of Done is major driver of the Structural changes.
Explain effective work with Definition of Done helps to facilitate structural changes in highly regulated companies to enable business agility and fast going teams.
Definition of Done - niewypowiedziane oczekiwania zniszczą każdy związek, czyli rzecz o jakości w Scrumie.
Według Scrum Guide - Definition of Done to Zobowiązanie Developerów do tego, że dostarczony Increment będzie spełniał wymagania jakościowe określone dla produktu. Rozważymy, co tak naprawdę to oznacza i że jest to potężne narzędzie do komunikacji. Postawimy hipotezę, że w Scrumie jakością się zarządza na Retrospektywie, sprawdzimy, czy Definition of Done może mieć różne poziomy i czy można je zmierzyć, a także to, czym różni się wykonana praca w Sprincie (output) od osiągniętego efektu (outcome) i jaki ma na to wpływ dobry Cel Sprintu.
Jak moderować rozwój zespołu?
Wspierając zespół jako Scrum Master mamy wpływ nie tylko na jego wyniki, ale także na dostosowanie się jego członków do przyszłych wyzwań. Przywództwo to nie "miękkie" rozmowy, ale konkretne kompetencje i techniki, których potrzebuje każdy zespół. W czasie prezentacji omówimy sprawdzone narzędzia i modele, które od razu będziecie mogli wykorzystać w swoich codziennych zmaganiach.
Uczenie się na podstawie doświadczania – naturalny proces rozwoju ludzi, zespołów i organizacji.
Zapraszam na wykład, w którym opowiem o psychologicznych podstawach procesu uczenia się na podstawie doświadczania, który jest fundamentem rozwoju ludzi, zespołów, a być może nawet organizacji. Przybliżę główne założenia tego procesu z perspektywy jednostki. Wskażę jakie warunki w zespole są konieczne, aby możliwe było uczenie się zespołu na podstawie doświadczania. Podzielę się także praktycznymi wskazówkami dla liderów, którzy w swoich rolach chcieliby wspierać ludzi i zespoły w rozwoju tej ważnej kompetencji. Mam nadzieję, że będzie to inspirujący czas, dzięki któremu będą Państwo mogli poszerzyć wiedzę i rozumienie mechanizmów uczenia się na poziomie jednostkowym i zespołowym oraz wzmocnić się w swoich rolach zawodowych, szczególnie tych, gdzie wspieranie innych w uczeniu się i rozwoju jest ważnym ich aspektem.
Lunch
Transformacja zespołów od silosowych do cross-funkcjonalnych.
Uczestnicy prezentacji mogą poznać plan przeprowadzania transformacji, jaką zainicjowaliśmy w naszej organizacji, następnie rolę jaką potrzebują odegrać kierownicy liniowy w przygotowywaniu zespołów do poszerzania swoich kompetencji o kolejne obszary. Uczestnicy także uświadomią sobie, jaki opór należy przełamać w organizacji a zwłaszcza wśród zespołów, aby zmieniać sposób myślenia z silosowego na cross-funkcjonalny.
Jak Scrum i Kanban mogą iść pod rękę?
W ramach transformacji zwinnej Nationale-Nederlanden zespół scrum masterów i agile coachów (Centrum Kompetencyjne) pracuje za pomocą metody kanban. Tym samym eksperci, którzy dbają o higienę procesu scrumowego w zespołach produktowych, jako centrum eksperckie posługują się kanbanem. Zdrada ideałów czy poszukiwanie najlepiej dobranych rozwiązań? Mezalians czy małżeństwo z rozsądku? Jak, po co, dlaczego?!
Z Chaosu do uporządkowania, czyli garść inspiracji co zrobić, aby osiągać lepsze efekty.
Kto z nas nie był w sytuacji, w której nadmiar zadań do wykonania przez zespół jest przytłaczający. Spiętrzenie zadań jest odczuwalne gdy zbliża się deadline. Jak sobie z tym radzić, żeby kończyć każdy dzień bez większego stresu i bólu głowy? W czasie wystąpienie podzielę się inspiracjami co usprawnić w pracy zespołu, aby praca była przyjemniejsza i przynosiła oczekiwane efekty. Opowiem historię zmian jakie wprowadził zespół trzeciej linii wsparcia, aby wprowadzić zwinność. Tłem historii jest organizacja w której kultura jest przesiąknięta „starym dobrym” podejściem kaskadowym. Procesy zostały zaś stworzone w oparciu o standard ITIL.
Gdy jest za wcześnie na Agile.
Możemy się zmieniać dlatego bo chcemy albo dlatego, że już musimy. Co zrobić aby szybko reagować na zmiany rynku? Transformację? No tak, przecież wszyscy robią. Chcesz szybkich efektów - ich nie będzie. Ale długoterminowo można sporo zmienić. Na podstawie doświadczeń zebranych w dużych, mniejszych i najmniejszych organizacjach opowiem co wypada zrobić i zrozumieć zanim zaczniemy myśleć o efektach wprowadzanej zwinności. Podpowiem nad czym koniecznie trzeba się zastanowić, gdy skalujemy i kogo słuchać, żeby usłyszeć co w "naszej trawie piszczy". Bardzo oczywisty zestaw bardzo oczywistych zmian, które pozwolą mądrze używać Scruma.
Scrum + PR = zwinność!
Wyobraź sobie sytuację - agencja PR. Długofalową strategię marki, dynamikę klientów, zmienność projektów. A na końcu, gdy plan gotowy, ktoś i tak weźmie tego idiotycznego mema ... Czysty chaos? Czysta złożoność? A może po prostu skomplikowana praca? Dla mnie idealne miejsce na Scrum! Pokażę jak to zrobiliśmy w Poznaniu. Odpowiem na pytania jak wypełnić framework treścią by grał, jakie elementy “trą” i “uwierają”. I najważniejsze. Jak zrobić ze Scruma zwinną bestię. Porozmawiamy o tym czym jest w tym przypadku Produkt. Jak traktować oba Backlogi, Incrementy oraz o zmianie mentalnej potrzebnej w tych przypadkach. Także w głowach Scrum Masterów. Pokażę jak kształtować proces wytwarzania by był zwinny i wspierał elastyczne tworzenie strategii dla klienta. Zobaczysz czego nauczyłem się w pracy z tym klientem i jak to najlepiej wykorzystać w swoim kontekście.
Przerwa na kawę i networking.
Od MVP w Excelu do Produktu - Współpraca z trudnym klientem.
Czy możliwe jest dowiezienie produktu, kiedy klient do końca sam nie wie czego chce i zmienia zdanie? Praca z trudnym klientem jest dużym wyzwaniem, jednak nie oznacza to, że jesteśmy skazani na porażkę. Na podstawie mojego case study pokażę jak radzić sobie z klientem który nie przemyślał swojego produktu, bez znaczącego zwiększania jego kosztów.
Product Owner - the Leader of Ownership.
Jak opisano w Scrum Guide, Scrum Product Owner niezaprzeczalnie jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości produktu wynikającego z pracy Zespołu Scrumowego, ale czy tylko? Pracując od wielu lat nad różnymi produktami, z różnymi zespołami i interesariuszami, zauważyłyśmy, że Product Owner pełni też rolę Lidera “Ołnerszipu”. Podczas prezentacji chcemy przedstawić szereg narzędzi, które pomogą wzmocnić własność i odpowiedzialność różnych interesariuszy w procesie rozwoju produktu. Nie obiecujemy, że damy receptę na wszystkie bolączki, ale mamy nadzieję wywołać refleksję nad innymi super mocami Product Ownerów.
Naprawdę Cię słyszę, czyli o NVC w praktyce.
Uczestnicy dowiedzą się czym jest Porozumienie Bez Przemocy (NVC = Non Violent Communication), jakie ma podstawy w swoich założeniach i dlaczego warto uczyć tego nie tylko Scrum Masterów, ale całe zespoły. Prelegentka opowie o praktyce Aktywnego Słuchania i feedbacku wyrażanym w postaci metody FUKO. Słuchacze dowiedzą się również jak zespół, z którym prelegentka pracowała korzystał w praktyce z tych założeń i jakie przyniosło to efekty, czyli jak założenia NVC pomogły budować porozumienie i działać skuteczniej.
Inspekcja i... adaptacja, a nie myślenie życzeniowe.
Jedną z podstaw podejścia zwinnego, w szczególności frameworku Scrum jest pętla zwrotna inspekcji i adaptacji. Niestety w wielu przypadkach widzimy zespoły, które mimo deklaracji pracy w Scrumie, dobrej mechaniki zatracają mechanizmy adaptacji w oparciu o empiryczne dane na rzecz.. myślenia życzeniowego. Co to znaczy? Jak inaczej można nazwać ignorowanie powtarzających się w metrykach trendów, zakładanie samorzutnych zmian w środowisku. Jak wyjść z tej ślepej uliczki, stanąć w prawdzie i drogą małych kroków i eksperymentów naprawić nasz Scrum?
Ile jest cukru w cukrze, czyli jak mierzyć Agile w organizacji na podstawie doświadczeń z pomiarów w instytucji finansowej.
Przy każdej transformacji, prędzej czy później przychodzi taki moment, w którem chcielibyśmy sprawdzić gdzie jesteśmy z tym „Adżajlem” lub będzie chciał to sprawdzić nasz szef. Jest to okazja by zweryfikować, jakie działania się sprawdzają, co przynosi wartość, a co przeszkadza i wymaga zmiany. W swojej prezentacji podzielę się doświadczeniem oraz wnioskami po 3 latach regularnego mierzenia jednostki organizacyjnej z obszaru IT w instytucji finansowej. Opowiem co mierzyliśmy, jak usprawnialiśmy proces pomiarów, jakie trudności napotkaliśmy i jak oraz co prezentowaliśmy by wyniki pomiarów miały wartość dla osób na różnych poziomach w organizacji od dyrektora jednostki, przez menadżera po Właściciela produktu czy dewelopera w zwinnym zespole.
Podziękowanie uczestnikom i zakończenie konferencji Scrum Experience Day 2022.
Łukasz Filut
Agile Consultant & CEO
DAC Software/Beshesha
Widzisz procesy w swojej firmie. Wiesz, jak jest realizowana Twoja usługa lub wytwarzany produkt. Chcesz go zmienić i zoptymalizować. Dobry kierunek!
Wojciech Paździor
Założyciel i CEO
Active Strategy
M.in. przywództwo i zarządzanie zespołami i cały wachlarz kompetencji w tym obszarze, trudne rozmowy.
Udział w roli Partnera to wyjątkowa okazja do zaprezentowania doświadczeń oraz rozwiązań dotyczących praktycznego wykorzystania Scrum.
Centrum Konferencyjne WEST GATE
Budynek BRAMA ZACHODNIA - poziom 0
Aleje Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
Filip Walicki
Tel. 662 287 904
[email protected]
Piotr Fergin
Tel. 533 358 952
[email protected]
Włodzimierz Duszyk
Tel. 662 287 870
[email protected]